Bérmálás
a kat. egyház tanítása szerint, a hét szentség között a
második, és rendeltetése, hogy a már megkeresztelt ember a B. szentségében
malasztsegélyével hitében megerősíttessék. Krisztus igérete (Ján. VII. 37, 39)
és a szentirás több helye, igy: Ap. Csel. VIII. 1-17; XIX. 1. II. Korint. I.
21-22.; Ephes. I. 13-14. Zsidókh. VI. 2-6. bizonyítják, hogy már az apostolok
is gyakorolták a B.-t. Az ős keresztény egyházban a B. szentségét rögtön a
keresztség után adták fel és ez a szokás a gör. kat. egyházban mind máig
fennáll. A római egyházban azonban e két szentséget szétválasztották és a B.
szentségét csupán a betöltött hetedik életév után engedik felvenni. Ami kiszolgáltatását
illeti, a püspök kiterjesztvén a megbérmálandók fölött kezeit, rájuk a
Szentlélek malasztját esdi le és azután mindegyikre rátevén kezeit (a gör.
egyházban e kézföltétel elmarad) homlokát balzsammal vegyített krizmával
keresztalakban megkeni a következő szavak kiséretében: Signo te signo crusis et
confirmo te chrisemate salutis, in nomine Pa ? tris et Fi ? lii et Spiritus ?
jSancti; magyarul a. m.: Megjelöllek a kereszt jelével és megerősítlek az
üdvösség krizmájával az Atyának és Fiunak és Szentléleknek nevében. Azután a
püspök gyöngéden arcul üti a megbérmálandót, részint emlékeztetésül Krisztus
kinszenvedésére, részint figyelmeztetésül, hogy a megbérmált ezentul legyen
kész híréért bármi szenvedést, bármi gyalázatot eltűrni, jutalma leend ama
béke, amellyel a püspök a megbérmáltat az arcul ütés alkalmával üdvözli: Pax
tectum. A B. szentségének kiszolgáltatója a püspök, átruházható azonban e
hatalom az áldozó papokra is. A gör. egyházban a püspökök és papok
szolgáltatják ki e szentséget. A B.-hoz bérmaszülők kellenek. A protestánsok
konfirmációja nem szentség, hanem csupán külső vallástétel a hitről, tehát
lényegesen elüt a katolikusok B.-a szentségétől.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|