Beszéd- és értelemgyakorlatok
az elemi népiskolák I. és II. osztálya számára kiszabott
tantárgy. Ezzel és ily módon tanítják a gyermeket nyolc esztendős koráig az
ismeretágak szerint különváló tantárgyakra. A B. a gyermeknek az iskolán kivül
szerzett ismereteire támaszkodnak a későbbi tantárgyak szerint való tanítás
pedig a B.-ban szerzett ismereteken alapszik. A B. a népiskola minden egyéb
tantárgyaitól eltérnek annyiban, hogy nem egy bizonyos tudományágból veszik
legtöbb anyagukat hanem felölelik az emberi ismeret minden köréből az alapvető
fogalmakat. Ez oknál fogva nem is lehetett mint a népiskola többi tantárgyát
valamely tudományág szerint elnevezni hanem alaki célja szerint B.-nak nevezték
mint ahogy a franciák «leçons des choses» tárgytanitásnak a németek pedig
«Anschauungsunterricht» szemléleti oktatásnak. A B. alapján a tanító
szemlélteti és megbeszéli a gyermekekkel a szemkörébe eső tárgyakat és a
környezettel való érintkezésből eredő erkölcsi alapviszonyokat. Az igy szerzett
fogalmakat azután a tanító a tanulókkal feldolgoztatja azaz velök ítéltet
következtet osztályoztat elvonat stb. A B. tanmenete különböző. Vannak akik a
következő szemléleti köröket veszik fel egymásután: az iskola ami benne van és
történik; a szülői ház annak tárgyai családi élet házi állatok; a helység annak
lakosai különféle szempontból a helység határa növények ásványok geográfiai
alapfogalmak: természeti tünemények idő időjárás stb. Mások meg az
alkalomszerüséget hangsulyozván az évszakot használják a B. keretéül s
felveszik szemléltetés tárgyául p. ősszel iskola-kezdet idején az iskolát
iskolai élet gyümölcsöt gyümölcsaszalást szüretet vándormadarak költözését stb.
V ö. Nagy László Vezérkönyv a beszéd- és értelemgyakorlatok tanításában; Peres
Sándor A beszéd- és értelemgyakorlatokról Budapest 1888.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|