Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
beszéd address
beszéd blurb
beszed to collect
beszéd harangue
beszed to levy
beszéd manner of s...
beszéd parlance
beszéd speech
beszéd spoken word...
beszéd talking
beszéd lény... body of a s...
beszéd magv... body of a s...
beszéd mond... deliverance...
beszédalakz... schema, sch...
beszédbe el... to chat sy ...
beszédbe el... to engage s...
beszédbe el... to get talk...
beszéde cél... drift of on...
beszéde ért... drift of on...
beszéde irá... drift of on...

Magyar Magyar Német Német
beszéd Ansprache (...
beszed einnehmen
beszéd Rede (e)
beszéd Sprache (e)...
beszed & be... erheben
beszédes beredt
beszedés Einnahme (e...
beszédes gesprächig
beszedés & ... Erhebung (e...
beszédkészs... Redegabe (e...
beszédkészs... Sprachferti...

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Beszéd

(lat. Oratio), általában véve gondolataink nyelvbeli kifejezése, szorosabb értelemben oly élőszóbeli előadás, melynek célja valamely ügyben az illető hallgatóságot meggyőzni és rábirni. A B. ily értelemben a prózai műfajok egyike, a való élet feladataival foglalkozik s ebben különbözik a költészettől, az értekezéstől pedig abban, hogy célja nem elméleti, hanem gyakorlati is. Az értekező próza a tények ismertetésével, elemzésével az okok kutatásával értelmünket kivánja felvilágosítani, célja csupán a meggyőzés; a beszéd ezenfelül akaratunkra is kiván hatni, cselekvésünket kivánja mozgásba hozni, célja a meggyőzésen kivül a rábirás. Szól fejünkhöz, mint tudomány, szivünkhöz mint költészet, s e kettő által irányozza elhatározásunkat. Az érvelés mellett hathatós fegyvere az indulatgerjesztés. Az akarathoz való viszonyánál fogva a B. jelentősége kiválóan erkölcsi s a jó B. legfőbb feltétele a szónok személyes erköcsi értéke és tárgyáért való őszinte lelkesedése. Mivel a B. közös elhatározást kíván létesíteni, rendszerint tömegekhez szól és azért oly népeknél fejlődik ki gazdagabban, melyeknél a nyilvános élet fejlett, és a gyülekezés a közintézmények közé tartozik.

A B. tartalma a közélet különböző alkalmaihoz, képest különféle. A politikai beszéd az állam vagy más polgári közösség ügyeivel foglalkozik, s rendesen aktuális alkalmisággal bir, a szónoklat minden faja közt a legtermékenyebb és leggyakorlatibb irányu, minden oly államban kifejlett, melyekben a közügyek nyilvános tárgyalása lehetséges; fejlődésének az abszolut kormányforma nem kedvez, annál inkább a köztársasági és a népképviseleti rendszer, általában a parlamentáris államszervezet; igy virágzott a politikai B. Athénben, Rómában, Angolországban és virágzik e század eleje óta nálunk is. A törvényszéki B. a jogi elvek és tényleges törvények alkalmazásával a birák ítéletét kivánja egy adott ügyben a szóló felfogásának megnyerni, s irányára nézve vádló vagy védő B. lehet. Az egyházi B., mely az egyistenhivés mellett fejlett ki, s legszebben a kereszténységben, a vallás eszméit hirdeti és a hivek erköcsi javulását célozza. Vannak ezeken kivül emlékbeszédek, melyek egyes kiválóbb férfiak pályáját és egyéniségét méltatják, de valamely közvetetlen gyakorlati cél nélkül, tehát inkább jellemrajzok a B. formájában, dicsőitő beszédek (éloges), alkalmi beszédek (üdvözlő, megnyitó stb. B.-ek);. ezek egy része szintén csak formailag B., tartalmára nézve értekezés, p. a tudományos testületek elnöki megnyitói. Aristotelés osztályozása szerint a B.-nek három faja van: tanácskozási, pör- és oktató beszéd (genus sunbouleutikon, oikanikon, epideiktikon, a lat. retorikában: genus deliberativum, iudiciale, demonstrativum), mely felosztása föntebbivel egybevág, ha az egyházi-, alkalmi-, gyászemlék-, dicsőítő stb. beszédeket az utóbbi fajhoz sorozzuk; Patin értelmezése szerint e felosztás megfelel lelki életünk hármas irányának: az első faj tárgya a jó, a hasznos, a másiké az igaz, a jogos, a harmadiké a szép.

A B. törvényeit és szokásait a retorika foglalja magában. A B. szerkezetében három főrészt különböztetnek meg; ezek: a bevezetés, tárgyalás, befejezés (exordium, disputatio, peroratio). A bevezetés előkészíti a hallgatókat a tárgy iránt, és a tárgyat a hallgatók számára. A hallgatók előkészítése vagy hangolása jóakaratuk megnyerésében (captatio benevolentiae), figyelmök és tudásvágyuk felgerjesztésében áll. Mivel az első benyomástól igen sok függ, a szónok első teendője, hogy hallgatóinak rokonszenvét, részint személyes magatartásával, részint első szavaival maga részére hódítsa, mire nézve a szerénység és határozottság legajánlóbb kellékek; a figyelmet a tárgy fontossága és uj szempontok jelzése kelti föl, s ezek alapján létre jön a tudásvágy is, ugy hogy a szónok belekezdhet a tárgyalásba. Ugyancsak a bevezetés megjelöli és röviden bemutatja a tárgyat is az u.n. tétel-ben, melynek olykor, bonyodalmasabb kérdésekben, felosztását is előrebocsátja a szónok. A bevezetés anyaga sokféle forrásból vehető, szükség azonban, hogy a beszéd e kezdő részére a helyzethez, alkalomhoz, tárgyhoz és közönséghez mért, egyszerü világos, uj és rövid legyen. A tárgyalásban első lépés a szóban forgó ügy előzményeinek, vagyis a tényállásnak ismertetése, politikai beszédekben a helyzet rajza (narratio facti, ,elbeszélés"), mely rész terjedelme a hallgatóság előzetes tájékozottságától függ s olykor el is maradhat. A szónok már a narratióban ugy csoportosíthatja a tényeket, hogy az álláspontjára nézve kedvező következtetések alapjául szolgálhasson, ugy hogy az ügyesen felállított narratio már a bizonyítás kezdete, sőt gyakran döntő része; minél igazabb azonban az ügy, s minél értelmesebb a hallgatóság, annál kevésbbé fogja a jóizlésü szónok a tényállás célzatos kiszinezésével veszélyeztetni a tárgyilagosságába vetett bizalmat. A bizonyítás és cáfolás azonban a B. igazi fő- és lényeges része. A bizonyítás (affirmatio v. prolatio) érvekkel mutatja ki a fölvett tétel igazságát; szabályai általában azonosak a tudományos bizonyítás szabályaival, csakhogy a szónoki bizonyítás formailag szabadabb és diszesebb; a régi retorikák különben részletesen felsorolták a bizonyítás formáit, valamint az érvek és bizonyítékok forrását (az u. n. ,közhelyek" cime a.). A cáfolás (confutatio, refutatio) az ellenérvek erőtlenítésére törekszik, szintén bizonyítékokkal és érvekkel; a beszédben azonban a cáfoló rész nincs mereven külön választva a bizonyítástól, annál kevésbbé mindig utána helyezve, sőt célszerübb, ha az igenlő erősségek egy része utoljára marad. Általán az érvek és bizonyítékok csoportosítása rendkivül fontos feladat, s a logikai sorrenden kivül hatás érdekében sajátszerü taktikai elrendezést kiván. Miután pedig a hallgatókat a tárgyalás során lehetőleg meggyőzte, elérkezett a szónokra nézve az idő, hogy az igy létrejött belátást akarattá fokozza s a meggyőződést gyakorlatilag értékesítse. Azért a befejezésben a kérdés döntő szempontjait összegezve, a szónok egész erélyével a hallgatók indulatához fordul, s az érzelmi mozzanatokat, melyek a bevezetésben már fölmerültek, de a tárgyalásban az értelmi műveletek mellett inkább háttérbe szorultak, itt fokozott mértékben szerepelteti. Azért a befejezésben két rész különböztethető meg: az összefoglalás (recapitulatio) vagyis az érvelés eredményének áttekintése, és az indulatgerjesztés (pátosz), mely a kérdés összefüggését a közönség létérdekeivel és érzelmeivel a legélénkebben kiszinezvén, a képzelet és a sziv által az akaratot cselekvésre indítja. Természetesen a pátosz a tárgyalás folyamán sem hallgat el egészen, maga a bizonyítás sem válhatik a jó B.-ben száraz okoskodássá, a beszédben elejétől végig átvonul bizonyos hangulat, folyton érezhető a szónoki temperamentum, de legélénkebb mégis a befejezésben lesz.

A stilus világossága, hathatóssága s kelleme a B. sikerében szintén nagyfontosságu tényező. A beszéd stilje a közönséghez, alkalomhoz és tárgyhoz képest lehet népszerübb vagy elvontabb, alantibb vagy méltóságosabb, nyugodtabb vagy szenvedélyesebb. Uralkodó hangulata a pátosz, a lelkesedés, de gyakran használt gúnyt, nem ritkán humort is; előadása többnyire emelkedett, de gyakran a társalgó prózához közeledik. A prózai előadás általános törvényei a B.-el is kötik, a világosság, határozottság, logikai és grammatikai helsesség nélkülözhetetlen föltételek itt is, a B.-nek azonban külön stilsajátságai is vannak, minthogy a kedélyre és képzeletre is kiván hatni. Bőven él a képzeletekkel és különösen az alakzatokkal, a szónoki nyelv e főeszközeivel, a mondatfűzésben szükség van a nagy változatosságra, tagozottabb, gazdagabb szerkezetekre és körmondatokra, szó- és formakészlete is sokkal nagyobb, mint a közönséges nyelvé; általán ez a legnemesebb prózai műfaj s a kötetlen beszéd művészete a szónoki beszédben nyilatkozik legdusabban. L. még Ékesszólás, Szónoklat, Retorika, Hangok.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is