Bihari h. é. vasutak
Először egy angol konzorcium akarta az eredetileg tervezett
253 km. hosszuságu egész vasutat kiépíteni. A kormány azonban megtagadta a tőle
kért 1 milló frt segítséget s igy az érdekeltség csak a főbb vonalak kiépítését
határozta el. E célra Bihar vármegye 700000 frtot évi 75000 frt részletekben
szavazott meg á fonds perdu, az érdekeltség pedig 230000 frtot 10 év alatt
lerovandó hozzájárulással. Mivel az állam e vonallal a hadi tekintetből
okvetlenül szükséges, de közforgalmi szempontból fölösleges második vágány
fektetését takaritotta meg a püspök-ladány-debreceni vonalon, ami 660000 frtba
került volna, az államnak nagyon kedvező volt e vonal kiépítése s ezért
törzsrészvények fejében 300000 frtot készpénzben utalványoztatott ki fele-fele
részben az 1886. és 1887. év folyamán. Az eredetileg tervbe vett 20 kg.-os
sinek helyett azonban 23.6 kg.-os sineket fektettek és a vonalat úgy rendezték
be, hogy rajta 24 órában tizenöt 50 tengelyü katonai vonat közlekedhessék
mindkét irányban. A vonal 1887. adatott át a közhasználatnak. Főiránya
Bihar-Püspöki-Ér-Mihályfalva, 60 km. E vonalból ágazik el a Székelyhidról
Margitára vezető 26 km. hosszu szárnyvonal. A harmadik rész az ősi-koti vonal.
Hossza 45 km. Jellege sík pálya. E 131 km. hosszu vasut alaptőkéje áll 1550000
frt törzs-és 2325000 frt elsőbbségi részvényből, összesen 3875000 frt
névértékkel. A társaság székhelye Budapest. Az üzlet kezelését az egész 90 évi
engedélyidőre a m. kir. államvasutak vette át.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|