(eszt.), a művészet tükre és tanítója a B., v. kritika. A
B., mint maga a művészet, örökkévaló és ezt elnémítani v. fölöslegessé tenni
lehetetlen. A lelkiismeretes művész inkább még meg is követeli a szigoru, de
igazságos B.-ot, hogy abból tanuljon. Nem is árthat magának jobban a művész.
mint ha a B.-ot vagy fölöslegessé teszi v. ellene támad. A birálók már az
ókorban is kiváló tiszteletben részesültek, a nagy nemzeti versenyek műbírái a
legelőkelőbb férfiak voltak és itéleteik kihatottak az egész nemzeti életre. Az
ó-kor óta sülyedt a B. tekintélye, amennyiben a napi sajtó vette át annak
gyakorlását s némely esetben a fiatalokat bizza meg vele. Az akadémiai B.-ok
előkelőbbek és tanulságosabbak, de néha avult irányokhoz ragaszkodnak. A valódi
B., másként műbirálat, ha szakavatott kézben nyugszik, a legjotékonyabb
hatással van úgy az irodalomra, művészetre, mint a közizlésre is. A valódi
műbiráló egyesíti magában úgy a finom izlést, mint az indokolt itéletet és van
annyi fantáziája, ami fődolog, hogy a mű megteremtéseinek titkaiba, ugyszólván
a költő országába hatoljon. A birálónak nem kell sem művésznek, sem költőnek
lennie, de legalább a művészi és költői tehetség szikrájával kell birnia. Néha
a művészi és birálói tehetség egy személyben egyesül, példák erre: Horatius,
Bolleau, nálunk Arany János, Gyulai Pál, Szigligeti, Bajza. Beöthy. A
németeknél fényes példa erre Lessing, kiben az elméleti, birálói és boncoló
tehetség oly nagyfoku volt, hogy éles és sokoldalu reflexiója által pótolni
tudta a teremtő fantáziát, melynek hiján volt. Igy Schiller, Goethe, Hebbel,
Laube az elméletben is kitüntek, de a szükebb értelmü birálóra nézve a költői
tehetség birása nem lényeges, amint azt St. Beuve, Jules Jannin, Sarcey, Börne,
Speidel, Greguss és sok más jeles kritikusnak példája bizonyítja. A kritikus
magában véve mindig egyéni izlését, nézeteit, elméleteit juttatja érvényre, de
vérmérsékletre nézve még is meg lehet különböztetni az inkább alanyi,
(szubjektiv) kritikust a tárgyilagos (objektiv)-tól, az indulatost a
nyugodttól, az érvelőt az élcelőtől. A mai B. egyáltalában háromféleképen
tárgyalja a művet: előbb a művész világába helyezkedik és onnan iparkodik
magyarázni a mű keletkezését és irányát, azután izekre szedi a művet és
ugyszólván szerveit boncolgatva, betekintést enged a mű erényeibe és hibáiba és
egyszersmind az egésznek eleven képét tükrözi vissza. Végre meghozza az
itéletet, melyben a mű minőségét úgy egészben, mint részeiben jellemzi,
vonatkozással lévén egyszersmind a már létező hasonló művekre, úgy hogy az
abszolut belbecs mellett a relativ érték is kivilágoljék. A B. tehetsége
gyakorlat és elmélkedés által nagyon kiművelhető.
Forrás: Pallas Nagylexikon