v. barmán v. burmán, Birma benszülött népe, kik
anyanyelvükön magukat bijámmá néven nevezik. Régi műveltséggel büszkélkednek.
Tagbaszakadt zömök testüek, s egész testüket (korommal) kék hieroglifákkal
tetoválják, ugy hogy első pillantásra a bőrük tricot-val látszik födve. Az
egész test tetoválása, amely felette nagy fájdalmakkal jár, hosszu időn át
történik; a tetoválást a fiuknál már 9 éves korukban kezdik s rendszerint a
14-ik életévig folytatják, mig a mintaszerü tetoválás egészen be van fejezve. A
férfiak fejüket élénk szinü selyem kendővel (gumbung) kötik be, ágyékuk körül
kendőt (potzo) kötnek; a nők testüket bokáig érő hosszu négyszögletü kendővel
lazán takarják be, úgy hogy minden testmozdulatnál a testnek idomai előtünnek.
A B. igen vig kedvü, de egyébként indolens jellemü és mit sem kedvel jobban,
mint a gondtalan és csendes életmódot; csupán akkor élénkülnek fel, ha
mulatásgról van szó, s mig a nap felét rendesen átalusszák, addig egész
északákon át pletyka, dal s egyéb mulatságok között tivornyáznak. Főleg
rizzsel, besózott halakkal (ngápi), gyümölcsökkel, bételdióval élnek s a hosszú
keletindiai szivarokat (cheroots) mindkét nembeliek már gyermekkoruktól fogva
szijják. A bételrágás (l. Bétel), mely a fogakat egészen feketére pácolja, a
társadalmi illemhez (bon ton) tartozik. Büszkék is arra, hogy a fogaik nem a
kutyáéihoz hasonló fehérek. A soknejüség tilos, de a rendes feleség mellett az
ágyasok, a «kis feleségek» száma nincs megszoritva; a rendes feleség (mica)
elüzése csak bizonyos esetekben és formalitások mellett lehetséges. A nőknek
helyzete egyébiránt igen kedvező, amennyiben épp oly társadalmi jogokkal birnak,
mint a férfiak; szabadon szerezhetnek földbirtokot s akármilyen üzletet
vezethetnek. A házasság megkötése sajátszerü és eltérő a többi népeknél divó
eljárásoktól. Itt nem a férfi, hanem a nő az udvarló, mert ő választ magának
urat. A B. nem vitéz népség s a háborúban az óvatosságot, a cselt sokkal többre
becsülik a személyes bátorságnál; családjukhoz rendkivül ragaszkodnak, mig a
hazafiság, a haza szeretete majdnem ismeretlen fogalom előttük. A B. buddha
vallásuak és pedig a legbigottabb és a legszigorúbb követői vallásuknak; náluk
a szerzetes papok a szegénység, alázatosság meg a szüzesség fogadalmát nem csak
hirdetik, hanem valóban meg is tartják. Náluk valódi nemzeties nevelésrendszer
uralkodik, törvényszerüleg kötelesek a szülők minden fiú gyermeküket 3 évre az
iskolába (khyung) beadni, ahol azok a szerzetes papoknál (phungys) szolgálatot
végeznek, s ezek őket irásban, olvasásban és vallásban oktatják; e papok
rendszerint odaadással végzik a rájuk bizott gyermekek nevelését. (Ezeket a
papokat haláluk után sem temetik el, hanem a testüket légberobbantják. ) A
B.-ok általában amilyen türelmesek a más vallásuak iránt, épp oly indolensek és
hozzáférhetlenek a más vallások (p. a mohammeda nizmus v. a kereszténység
térítőivel szemben. Ők maguk is belátják az európaiak fölényét, becsülik is
őket, s azért szivesen adják a leányaikat hozzájuk (p. Pegu-ban az angolokhoz),
ha megbizonyosodnak arról, hogy igazi házasságról van szó, de ők velökszületett
indolenciájuknál fogva, semmiféle társadalmi reform elfogadására nem hajlandók.
Forrás: Pallas Nagylexikon