Luiza, szinművésznő, családi nevén Reindl, szinpadi
leánynevén Kölesi Lujza, szül. Rimaszombatban 1860 szept. 5. Atyja Renidl
Sándor, előbb a cs. kir. hadseregben huszártiszt, a szabadságharc alatt pedig
1848/49-ben honvéd volt. Később, hogy a sorozástól s üldözéstől megmenekülhessen,
Várai álnévvel a szinészi pályára lépett. Leánya igy a szinpadi lámpák
világával korán megismerkedett. Még gyermekleányka volt, midőn 1858-ben Győrött
első szini kisérletét tette Völgyi György társaságánál. 14 éves volt, midőn
1864-ben a fővárosban a budai szinházhoz kisebb énekes szerepekre szerződött.
Hangjának akkor azonban csak üdesége volt még, iskolája nem. E szinház
anyagilag sanyaru körülmények közé jutván, a társaságnak, melynek Blaha is
tagja volt, fel kelle oszlani. Kölesi Lujza Szabadkára Sipos Károly
társaságához szerződött, s itt nyerte művészi kiképeztetése alapját. A nagy
alföldi városban ugyanis egy katona-ezred állomásozott, s annak zeneértő
karmestere, Blaha, a fiatal leány hangjának becses voltát csakhamar felfedezte,
s a leánykát nőül vette. Blaha mint alapos zenész, minden erejét szép s fiatal
neje iskolázására fordította, és pedig nem magyar létére, nem a népdalban,
hanem a koloratur énekesnői szakmában képezte őt ki. E téren B. alig egy év
alatt annyira vitte, hogy midőn 1866. a debreceni állandó szinház operájához
szerződött, annak művezetője, az értelmes és gyakorolt Szabó József tág tért
nyithatott a még kezdő, de már is képzett énekesnőnek, ugy hogy B. a debreceni
közönség kedvence lett. Haladása, melynek a folytonos önképzés s a közönségnek
egyre növekedett tetszése adott szárnyakat, meglepő gyors volt. A debreceni
társaság az év egy részében Nagyváradon is működvén, mind a két város
határozott s osztatlan tetszése kisérte B. művészi énekét, s hirnevét csakhamar
országossá tette. Hat évig volt két magyar város közönségének szini kegyence, s
egyszersmind a társas életben is egyik kedves s köztiszteletben álló alakja
volt. Mindenki csak a szép B.-ról beszélt, mindenütt tömjéneztek neki, a hire a
fővárosban is elterjedt. Tehetsége s természetes hajlama a népszinműénekesnői
genre felé vonta, s első kisérletei e téren valódi diadalok voltak.
A nemzeti szinháznak Hegedüsné óta nem volt igazi Rózsija,
Julcsája és Marcsája. De midőn B. 1872. Pesten először fellépett, a közönség és
a kritika egyhangulag kimondotta, hogy B.-ban feltalálták Hegedüsné utódját.
Azóta B. a művészetben folyvást emelkedett s ez emelkedésével együtt a közönség
tetszése is nőtt. Játékának vidéki szegletességei hamar eltüntek s alakítása
évről-évre művésziebb lőn; nemcsak énekel, hanem játszik is, s a költő népies
alakjába valódi lelket képes önteni. A 70-es években, midőn a népszínmű a
nemzeti szinházban már nem igen fért el, egy uj intézet felállítása vált
szükségessé. Föl is épült 1875. a pompás népszinház, hol B.-nak művészete
kifejtésére tágasabb tere nyilt. B.-val és Tamásival az egész
népszinmű-répertoire átment az uj intézetbe. Itt a népszinművek egyedül nem
töltöltötték volna be a répertoiret, ha a B.-nak a népdrámákban nem nyilt volna
olyan szerepköre, hol tehetségét a legelőnyösebben érvényesítheti. S mivel a
közönség izlésében mutatkozó áramlat fölszinre hozta az operetteket, művészi
tevékenységének sulypontja egy évtizeden át mindinkább az operettere esett. E
téren első nagy sikerét Angot asszony leányában aratta. A közönség kedvteléssel
fogadta. B. rendkivüli tanulékonyságáról s nagy művészi érzékéről tanuskodik,
hogy az egészen más szerepkörben is érvényesíteni tudta magát. Népszerüsége az
országban páratlan. Ha vidékre megy, egész forradalmat csinál. Megtörténik
néha, hogy bandériumokkal, üdvözlő beszédekkel, díszküldöttségek fogadják, s
diadalmenetben viszik haza. Második férje Zsoldos Sándor volt. 1881. ment nőül
báró Splényi Ödönhöz.
Forrás: Pallas Nagylexikon