Boldog
e szónak «szegény ember szándékát boldog isten birja»
közmondásunkban való előfordulása és kétségtelenül a «szegény» szóval
ellentétes jelentése arra enged következtetni, hogy ezen, a «gazdag»-gal egy
jelentése régebben sokkal inkább előtérben állott, mint ma, amikor e szavunk
már jóformán csakis a «beatus, felix, faustus» értelmére van korlátozva, holott
valaha ezen tul a «fortnnatus» és «prosper» révén a «dives» jelentésig volt
fogalomköre kibővítve. B., mint az isten jelzője, nemcsak a mi nyelvünk régi
korának egyik emléke, hanem az ó-németben is gyakori. (V. ö. p. a Grimm Deutche
Mythologie-jábán idézett helyeket. 2. kiad. 18. l.) Ipolyi azonban ismét tovább
megy kelleténél, mikor (Magy. Myth. 339) ennek és a szláv bogati meg bog szavak
egymáshoz csengésének alapján a magy. boldog (a Halotti Beszédben boodug)
szótól egész a szánszkrit bhagavati szóig kalandozik el, hogy mitologiai
vonatkozásokat hüvelyezzen ki belőle. A B. szónak tündérek és tündérvárak
neveiben való szórványos elkerülése is csak akkor lenne jellemzőbb, ha egyfelől
megbizhatóbb és kétségtelenül népies eredetü forrásokban fordulna elő, másrészt
pedig nem oly képzet nyilvánulna benne, amely egyike a tündérek s más
természetfölötti, az embernél hatalmasabb és «boldogabb» lények legáltalánosabb
jelzékeinek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|