az egyház nyelvén is «Beata Virgo»-nak, a «Boldogságos
Szűz«-nek nevezett Szűz Mária magyar népies neve, amelynek «Nagyasszony» és
«Kisasszony» elnevezések mellett s részben talán az utóbbinak kiszorítását
célzó használata igen régi s a kereszténységnek őseink közt való terjesztésével
egykoru lehet. Legalább erre látszik vallani a Szt. Gellért legendájának
következő helye: «És az ő (t. i. Szt. Gellért) tanácsának intéséből akkoron
kele fel, hogy az szíz Máriát ez Magyarországban Bódog-Asszonnak, avagy ez
világnak nagy asszonyának hívnák». (Toldy F., Magyar szent. leg. III. fej.) A
Mária-ünnepeket ma is B.-napoknak nevezi népünk, az egy Kisasszonynapja (szept.
8.), vagyis Mária születése napja kivételével. A B.-napok sorrendje a
következő: B. eljegyzése jan. 23.; Gyertyaszentelő B. vagyis B. tisztulása
febr. 2.; Gyümölcsoltó B., vagyis az Üdvözítőnek Mária méhében való fogantatása
március 25. (éppen 9 hónappal karácsony előtt); Sarlós B., vagyis Mária
látogatása Erzsébetnél jul. 2.; Karmel-hegyi B. napja jul. 16.; Havi B. (egy
Liberius pápa alatt Rómában történt csoda emlékünnepe) aug. 5.; Nagy-B. napja,
vagyis Mária mennybemenetele aug. 15., a Szt. Istvántól Magyarország
védasszonyává tett Boldogságos Szűz legnagyobb ünnepe; Kisasszony napja, vagyis
Mária születése napja szept. 8.; Mária neve napja, Kisasszony napjára következő
vasárnapon, tehát szept. 8. és 15. között; a Boldogságos Szűz hét fájdalmának
ünnepe szept 15. (Festum B. M. V. de Mercede, szept. 24., nálunk csupán egyházi
ünnep, román-katolikus országokban népies is); a Boldogságos Szűz
rózsafüzérének ünnepe, október első vasárnapján: B. bemutatásának (Praesentatio
B. M. V.) ünnepe nov. 21.; s végül Szűz Mária szeplőtlen fogantatásának ünnepe
dec. 8. (amely azonban a Boldogságos Szűznek már az ő anyjától való
szeplőtelen, vagyis eredendő bűn nélküli fogantatására vonatkozik, nem pedig, a
Megváltónak tőle szüzen való fogantatására és születésére, mint a kat. egyház
tanaiban kevéssé járatosok vélik). E B.-ünnepek közül a hét kiemeltebb (dőlt
betüvel szedett) a népies kalendáriumnak is nevezetes hét napja, s ezeket érti
többé-kevésbbé mindenütt egybehangzó vallomása szerint ami népünk is a «hét B.»
nevén, anélkül, hogy valamennyit mindenütt teljesen elő tudnák számlálni. B.
havának a mi népies naptárunk a januárius hónapot nevezi, holott az augusztus
nálunk a Kisasszony hava, jóllehet ennek ünnepe a. következő hó elejére esik.
Minthogy azonban csakugyan augusztus hóban van a legnagyobb Mária-ünnep, a
Nagy-Boldogasszony napja, már csak ezért sem egészen alaptalan Kálmány Lajos
azon sejtése, hogy a Gellért-legenda fent idézett adatában a Boldogságos Szűz régebbi
népies «Kisasszony» nevének a hozzá méltóbb «Nagyasszony» névtől való utóbbi
kiszoríttatása rejlik. Erre látszik legalább vallani a «Kisasszony»
elnevezésének csakis egyetlen Mária-ünnep nevében való máig fenmaradása is. t.
i. a Boldogságos Szűz születése napjáéban, amelyre különben még a legjobban
illik is. (V. ö. Kálmány, Boldogasszony, ősvallásunk istenasszonya. Magy. Tud.
Akad. Értek. a nyelv- és széptud. köréből, XII. köt. 9. sz. 1885. 6 s k. l.)
Népünk, kivált az alföldi s első sorban a szegedvidéki,
amelynek a B.-ra vonatkozó hagyományait és hiedelmeit Kálmány idézett
értekezésében nagy szorgalommal egybegyüjtötte, a B.-ról sok olyast is hisz,
ami, bár részben az egyház tanaiból is merítheti táplálékát, részben mégis
őskori pogány emlékek szórványosan fönmaradt nyomaira is enged következtetni,
sőt egy részében a velünk rokon népek egy s más pogánykori hitelemében is
visszhangra talál. E részben azonban az összehasonlítás bizvást felhasználható
anyaga még oly hézagos és csekély s annyi a másféle idegen (p. szláv) közös
hatásnak is a lehetősége, hogy úgy Ipolyi régebbi (Magy. Mythol. 65. 90.), mint
Kálmánynak részben az övéihez. részben pedig Barna Ferdinándéihoz fűződő ujabb
következtetései csak a legnagyobb óvatossággal fogadandók. Kétségtelen csakis
az, ami a még élő hagyományból a B.-t illetőleg az itt következőkben foglalható
össze: 1. Népünk a B.-t a szüléseknél segédkezőnek tartja és tiszteli, s ezért
a szülő asszony számára vetett ágyat is B.-ágyá-nak nevezi. (Szőregen,
Ó-Szt.-Ivánon a B.-te Larcina-, v. Eileithyia-féle szerepéről Szülő-B.-nak is
nevezik.) 2. Másfelől meg a B. a magtalan nőket segíti gyermekáhító kivánságuk
elérésében; és itt népünk több helyütt közel jár ahhoz, hogy az egyház
tanításának hiányos ismerete alapján a Nagy-Boldogasszonyt a Kisasszonnyal
ellentétbe helyezve, amazon Szt. Annát, a «Kisasszony»-nak, vagyis az örökké
szűzen maradt Máriának anyját értse, mint akiről a szent hagyomány is
feljegyezte, hogy csak hosszu idei magtalanság után, öreg korában szülte a Boldogságos
Szüzet. Ennek a Szt. Annával összetévesztett Nagyboldogasszonynak, a magtalanok
segítőjének és az áldott állapotban lévők pártfogójának tiszteletére, pünkösd
után 9 kedden bőjtölnek az asszonyok, akik hozzá folyamodnak (Szőreg. V. ö.
Kálmány, i. h. 8. l.). A kedd különben is egyike a (szombat mellett) a B.
tiszteletére szentelt napoknak. Erre vall az Ipolyinál (Magy. Myth. 539.) is
említett Kedd asszonya elnevezés, meg azon ugyanott idézett néphit is, hogy
«kedden nem jó mosni», amit Kálmány is megerősít egy alföldi adatával (Szeged
népe I. 113.). 3. B.-teje, amelynek gyógyító ereje is van (kivált szemfájás
ellen), az e tej, amelyet a «B.-ágyas», vagyis gyermekágyas asszony tejtől
duzzadó emlőiből kifej, illetőleg a tej föle, amelyről azt tartják, «hogy
sohasem büdösödik meg». (Szőreg. Kálmány, B. 24. l.) De így nevezik más népies
hagyományaink az igazi B. csodatévő tejét is, amelynek gyógyító és mindenféle
rontást elhárító erejéről számos babonás vélekedés van el terjedve. (V. ö. u.
o.) 4. A B.-ágyas asszonynak nem szabad főkötő nélkül feküdnie, mert «a
Boldogságos Szűz mindig főkötőt hordott», tartja egy másik hagyomány. (Szőreg,
u. o. 10 1.) Ide tartozik B. pántlikája, kötője és papucsa is, amelyeknek
szintén a gyerekágyast, v. a kisdedet mindenféle ártó hatás ellen megvédő erőt
tulajdonít népünk. 6. De nemcsak a viselősök és gyermekágyasok pártfogójául,
hanem ezzel összefüggésben a méhük gyümölcsét elhajtó, vagy csak eltitkoló nők
büntetőjeül is ismeri népünk hite a B.-t. 6. B. pohara végül azon áldomásnak a
neve, amely az avatást (introductio mulieris post pertum) követi; sőt némely
helyütt a csökk, v paszita (1. o.), vagyis a keresztelő lakoma is a B.
tiszteletére rendezett ünnep hirében áll (p. Ó-Szt.-Iván vidékén. V. ö. Kálmány
i. h. 32.), ami egészen jól illik a B.-nak a szülést segítő szerepéhez.
Forrás: Pallas Nagylexikon