János, a jelenkor egyik legnagyobb német zeneszerzője, szül.
Hamburgban 1833 május 7. Atyja nagybőgős volt; ő kezdte igen korán a fiut
zenére oktatni, Marxsen Ede Altonában folytatta kiképzését. Mint jeles
zongorajátszó, 20 éves korában Reményi Edét körutjában kisérte; igy ismerkedett
meg Joachimmal és Liszttel, kik őt Schumann figyelmébe ajánlották. Emez, a
szerkesztette folyóiratban, 1853 okt., B.-ról irta utolsó cikkét: «Uj pályák»
c. rövid ismertetése inkább ábránd mint boncolás inkább jóslat mint itélet. És
Schumann nem volt hamis próféta: B. rendkivüli tehetsége az első műveiben
nyilatkozó dus képzeletet, a romantikus irány merészségeit a klasszikusok
imponáló nagyságával, tiszta és szigoru munkájokkal egyesítette; az érzés igaz
és mély volta s a polifonia tömörsége egy forrásból fakadnak B.-nál, de a
reflexión át szürődnek zenévé. Egyéniségének egyik fő vonása, hogy a
nehézségeket szereti: a körmönfont alaphangváltoztatást (modulálást) és
ellenpontozást, még ott is, ahol a nép zenéjéből merít, amit pedig gyakran
tesz. Ezért az ő eredeti, mindig uj, száz nyelvet beszélő muzsája nem szokott
egy csapással hódítani, ugy barátkozunk meg vele; de vonzóereje azután nem
csökken. Hol fenséges hatalmát érezteti, hol komorsága terjed át lelkünkre:
szendesége gyakran nyugodt kedélyességbe, olykor ártatlan dévajságba olvad át -
ritmikája vagy harmoniáinak egy-egy fordulata által. Témái, formái, figurái:
mind Beethovennek egy magasabb hatványa: modernsége azonban nélkülözi Schumann
kisérteties idegességét. 45. műve, a Német requiem» (1868) nyitotta dicséretre
azok ajkát is, akik addig vakok voltak B. nagysága iránt: ez a mű egyben
nagyszerü és kedves; a mélyen alatta álló «Magyar táncok» c. 4 füzetét pedig
tul is becsülik. Krause könyve 1892. B.-nak addigi 111 művét sorolja fel: közel
40 dalfüzetet, 30-nál több füzet karéneket, mintegy 25 fr. Zongora- és 2
orgonaszerzeményt, 21 kamarazene-művet, s 13-at zenekarra. Nevezetesebb művei:
zongorára: nagy szonáták, opus 1. 2. 5.; Scherzo, op. 4.; Balladák op. 10.;
változatok op. 9. 21. 23. 24.; kamarazenéje csaknem kivétel nélkül; zenekarra:
szinfoniai akadémiai és tragikus megnyitó zenéje; énekkarra: Temetési ének,
Német Requiém, Diadalének (a porosz-francia háboru után), Rinaldo (kántáte),
Nänier; dalok: legnagyobbrészt nagyértékü, bensőségtől áthatott s némi
dallamszépség mellett inkább a kifejezésbeli finomságokban mesteri művek.
B.-éveken át a lippei hercegnél Detmoldban volt karigazgató és zenetanár? majd
otthon folytatta tanulmányait mig 1862. Bécsben telepedett le, hol 1863. az
Énekegyesület kartanítója lett: csak 1864-69. bolygott Hamburg, Zürich,
Baden-Baden és 1874-78. Heidelberg körül, de sehol sem volt annyira maradása,
mint Bécsben. Itt 1871-74. a Zenekedvelők Egyesületének hangversenyeit vezette.
A cambridgei egyetem 1877., a boroszlói 1881. ajándékozta meg tiszteletbeli
tudori oklevéllel.
Forrás: Pallas Nagylexikon