(indulgentia), a római jogban amnesztiát, büntetés
elengedését jelenti (v. ö. Cod. Theod. I. 9. tit. 38), előfordul a szentirásban
is ilyen értelenben: szabadon bocsátatni, elengedni remissio (Izsaiás 61, 1 és
szt. Lukács 4, 18). Egyházi értelemben a B. a gyónáson kivül való elengedése az
ideigtartó büntetéseknek, melyeket még ezen a világon, vagy a tisztitó helyen
kellene kiállnia. A B. magyarázata a következő: Az egyház Krisztustól a bűnök
föloldásának és föntartásának hatalmával jogot nyert a hivektől elégtételül
bizonyos ideig tartó büntetések elszenvedését követelni; de jogot nyert arra
is, hogy ezt a büntetést elengedhesse. S az egyház kezdettől fogva él ezzel a
hatalommal. Érdemök szerint föloldotta vagy föl nem oldotta híveit a bűnök
köteléke alól. Azoknak pedig, kiket a bűnbocsánatra érdemesnek tartott és akik
a szentség erejénél, tehát Krisztus érdemeinél fogva az örök büntetéstől
megmenekültek, azoknak, ha kiszabott föltételeknek eleget tette, elengedte, és
elengedi most is az ideig tartó büntetést. Ez a kegyelmet B.-nak nevezik. A B.
tehát nem a böntől való föloldozás, hanem, mivel a penitenciatartás
szentségének, erejénél fogva az örök büntetés el lett engedve és a tridenti
szt. zsinat tanítása szerint a keresztség után bűnbe esett embernek
megigazulása rendszerint («plerumque») nem olyan teljes (Conc. Trident. sess.
XIV. de paen. can. 15), hogy ideigtartó büntetés elengedésénél ne maradjon még
leróni való, azért az egyház alkalmat ad a hiveknek, hogy a pax, a cummunicatio
istennel és egyházával a B. segítségével teljes legyen.
Érvényességük tartamára nézve vannak olyan B.-k, amelyek
mindenkorra (perpetuae) vagy bizonytalan időre (in definitae) vagy csak
meghatározott időre (temporales) szólnak. Ha a B. nem a hivek összességének,
hanem csak egyeseknek vagy testületeknek adatik, akkor személyes B. a neve
(personalis); ha helyhez van kötve, p. egy templomhoz (localis), ha tárgyhoz,
p. olvasó, kereszt, szobor, érem, akkor reális. A tulajdonképeni B.-k között a
jubileumi B. a legünnepélyesebb és legkiválóbb. A haldoklóknak az egyház
kezdettől fogva teljes B.-t engedélyezett. E teljes B., ha a beteg egyébként
megfelelt az előirt feltételeknek (gyónás, áldozás, isten akaratában való
teljes megnyugvás stb.) a pap közbenjárása nélkül is elnyerhető. Ettől azonban
meg kell különböztetni az absolutio generalis elenvezés alatt ismeretes teljes
B., melyet a pápa meghatalmazásából in articulo mortis bármely pap adományozhat
a haldoklónak a szokásos imádságok elmodása mellett. Teljes B.-val van
összekötve az ünnepélyes pápai áldás. A helyhez kötöttek közül
legnevezetesebbek a Róma hét főtemplomához és a római szt. Péter templomában
létező 7 privilegiált oltárhoz kötött teljes B.-k. Ugyanilyen B.-ban
részesülnek azok, akik a jeruzsálemi szt. sirhoz, szt. Jakab komposztellai
sirjához zarándokolnak. Nagyon elterjedt az u. n. portiuncula-B.
Forrás: Pallas Nagylexikon