Bucsujárás
a kat. egyházban; kegyeletes helyek látogatása, ájtatoskodás
és lelki épülés végett. A kegyeletes helyek látogatásának szokása egykoru a
vallás történelmével. Megvan a mohammedánoknál, megvolt a zsidóknál
(jeruzsálemi templom és a régi pogányoknál is A bucsujáró helyek a kor és
kegyelet tekintetében első helyen állanak: a szent föld, melyet már a II.
század folyamán látogattak egyes áhitatoskodók, de melyet sűrübben kerestek
fel, amint a keresztények száma gyarapodott, a hitüldözés megszünt és
Konstantin császár s szt. anyja, Ilona a szent sir felett, Bethlehemben és
egyebütt templomokat emeltek. N. Károly a VII. században Harun al Rasiddal az
arabok kalifájával, kik a szent földet lefoglalták, egyezséget kötött, mely a
zarándokoknak biztonságot és védelmet szerzett és Jeruzsálemben zárdát
alapított, mely azok lelki és testi szükségleteikről gondoskodott. A szt. föld
iránti kegyelet szülte a keresztes hadjáratokat is. A keresztények - a kat. hit
tanai alapján - Krisztus szenteinek: az apostoloknak, a vértanuknak,
hitvallóknak és szüzeknek sirjaihoz is zarándokolnak a II. század eleje óta,
első sorban szt. Péter és Pál, és komposztellei szt. Jakab sirjához. Azonban
olyan helyekhez is, amelyeken a szentek csodatevő képei vannak meg, szokásosak
a B.-ok, ahova sokaktól tapasztalt rendkivüli testi-lelki segítség hire, vagy a
közáhitat és az itt nyerhető bucsuk (l. o.) vonzzák a hiveket. E tekintetben
kivált a bold. sz. Máriának templomai s az azokban lévő képei u. szobrai
képezik a kat. hivek kiváló s világszerte minden országban látható
bizalomteljes tiszteletének tárgyait. Igy hazánkban: Sasvár, Kis-Cell,
Mária-Radna, Besenyő, Mária-Remete stb.; Spanyolországban: Monserrat,
Olaszországban: Loretto; Franciaországban: Lourdes; Stájerben: Mária-Zell stb.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|