Bugdálás
(németül: stampfen, olasz: becheggiare, ang.: to pitch). A
hajónak az az ingadozása, amely a hajó hosszvonalának irányában, tehát a
képzelt kereszttengelye körül történik. A tulajdonképeni B. abban áll, hogy a
hajó ezen ingadozása közben előrészével mélyebbre sülyed mint hátsó részével.
Ha ez megfordítva történik, akkor azt mondják, hogy a hajó farára bugdál. A
hajónak e mozgása a hullámoktól ered, melyek a hajó elülső v. hátsó részét
felemelik és ismét sülyesztik. A lökés leghevesebb, ha egy hömpölygő hullám
akkor éri a hajónak elülső v. hátsó részét, midőn ez már emelkedésben, a másik
része pedig sülyedésben van; ily alkalommal úgy az árbocozat, mint a
hajótestnek összeköttetései nagyon megerőltetnek. Rövid hajók erősebben
bugdálnak mint a hosszabbak, amiért is ujabb időben az oceán-hajókat hosszabbra
szokták építeni, hogy ezáltal egyszerre több hullámot szeljenek ketté,
illetőleg több hullámtól támogattassanak. Hibás rakódás által a hajó szintén
hevesebben bugdál és ezért nehezebb áru-csomagokat inkább a hajó közepe táján
kell elhelyezni.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|