Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Bundesinsti... ----

Magyar Magyar Német Német
Bundesinsti... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Bundesinstitut für Berufsbildung

oktatás

BIBB: a Szövetségi Szakképzési Int.-et az 1969. aug. 14-i tv. alapján (Berufsbildungsgesetz) 1970-ben hozták létre a Németo.-i Szövetségi Köztársaságban. Székhelye Berlin és Bonn. Működéséhez a szakképzés támogatásáról szóló 1981. dec. 23-i tv. szolgáltatja a jogi alapokat (Berufsbildungsförderungsgesetz, BerBiFG). A Bundesinstitut für Berufsbildung kutatást és fejlesztést folytat az üzemi szakképzés területén és tanácsadói feladatokat lát el a szövetségi kormány megbízásából. Munkájának célja, hogy továbbfejlessze az alapokat a szakmunkások, szakalkalmazottak, segédek, mesterek képzéséhez és továbbképzéséhez az ipar és a kereskedelem, a kisipar, a mezőgazdaság, a szabad foglalkozások és a közigazgatás területén, s korszerűsítse a szakokt.-t, a műszaki, gazdasági és társ.-i fejlődés igényeinek szem előtt tartásával. Ennek érdekében tevékenységének lényeges eleme : a magángazdaságban és áll.-i területen működő valamennyi érintett partner szoros együttműködésének biztosítása; ide értendők a vállalatok és kamaráik (munkaadók), a szaksz.-ek (munkavállalók), a szövetségi és tartományi kormányok. A Bundesinstitut für Berufsbildung szövetségi fennhatóság alá tartozó, közjogi testületnek számító jogi személy, melynek jogi felügyeletét a Szövetségi Műv.-i és Tud. Min. (Bundesministerium für Bildung und Wissenschaft) látja el. Fenntartását a szövetségi költségvetésből fedezik. Szerv.-ileg Bundesinstitut für Berufsbildung hat főoszt.-ra, egy közp.-i oszt.-ra és közvetlenül a főtitkárnak alárendelt szerv.-i egységekre tagolódik. Két szerv meghatározó jelentőségű: a főbizottság és a főtitkár. A főbizottság a "németo.-i szakképzés közös intézménye" (BerBiFG 6. § 1. bek.), a Szövetségi Kormány egyedüli törv.-es szakképzéspol.-i tanácsadó szerve és döntéshozó testülete. A főbizottság határozza meg az Int. kutatási programját és költségvetési tervét. Állást foglal a szakképzés fejlesztésével összefüggő alapvető kérdésekben, irányelveket ad ki a vizsgarendszerről. Ajánlásokat fogad el a szakokt. gyakorlati végrehajtására. A főtitkár gondoskodik a Bundesinstitut für Berufsbildung feladatainak végrehajtásáról, irányítja a Bundesinstitut für Berufsbildung tevékenységét. A Bundesinstitut für Berufsbildung fő munkaterületei:

1. A szerkezetkutatás a szakképzés és szakmagyakorlás alakulásával, valamint az üzemeknek a szakokt.-ban betöltött szerepével foglalkozik. A kutatás tárgyát a továbbképzést szolgáló intézkedések és a megszerzett képesítés hasznosításának vállalati feltételei képezik.

2. A képzési és tanulási folyamatok vizsgálatának közp.-i feladatai: a munkahelyi szakképzés, az üzemi képzés szerv.-i formái, valamint a minősítési és a vizsgakérdések kidolgozása.

3. A Szövetségi Kormány modellkísérleti programjainak támogatása (200 üzemben). Ilyenek: tanmenetek és tananyagok kipróbálása és továbbfejlesztése az alapfokú szakképzésben; új technológiák és módszerek kialakítása; a szakvizsgák továbbfejlesztése; a szakokt.-ban dolgozó személyzet képzése; a tanulásban korlátozott problémás fiatalok csoportjainak hivatásra való felkészítése és szakmai képzése; a lányok szakmai képzése az ipari-műszaki szakmákban; külföldi fiatalok és fiatal felnőttek szakmai képzése és továbbképzése; környezetvédelem a szakmai képzésben.

4. A szakoktatók továbbképzése. A Bundesinstitut für Berufsbildung szemináriumi terveket dolgoz ki az alábbi témakörökben: új fémipari szakmák; kiképzés a CNC-technika területén, szituációorientált tanulás; külföldi fiatalok képzése; a motivációt és az önállóságot fejlesztő kreatív feladatok.

5. Az áll.-ilag elismert szakmák korszerűsítése vagy újjászervezése a műszaki, gazdasági és társ.-i fejlődésnek megfelelően a munkaadók, a szaksz.-ek gyakorlati szakokt.-ban részt vevő szakértőinek közreműködésével, figyelembe véve a testi és szellemi fogyatékosok érdekeit is.

6. A=> felnőttoktatás területén a kutatások a szakmai továbbképzés szerkezetét, a felnőttek tanulási problémáit és szakmai továbbképzésük minőségét elemzik. A szakképzés l. tanfolyamainak ellenőrzése, tanácsadás a l. tanfolyamok szervezőinek, és minderről a tevékenységről a nyilvánosság tájékoztatása.

7. Didaktikai tervek kidolgozása és szakokt.-i eszközök fejlesztése az üzemi szakmunkásképzés és továbbképzés számára - elsősorban a fémipari, az elektro- és építéstechnikai szakmákban. Külön érdeklődésre tartanak számot az új technológiákkal és a kereskedelemmel foglalkozó szakképzési eszközök.

8. A szakképzés költségeinek elemzése a szakképzés tervezésének alapját képezi és hozzájárul a szakokt. színvonalának emeléséhez.

9. Az üzemközi szakképzési intézmények támogatása. Ezek az intézmények szakokt.-i közp.-ok, a kis- és középvállalatoknál történő szakképzés és továbbképzés kiegészítését szolgálják.

10. Tanácsadás a Szövetségi Kormány és a szakképzés gyakorlati szervei részére a szakokt. tervezésével és végrehajtásával összefüggő kérdésekről.

Illés Lajosné

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is