Capitis deminutio
(lat.), a római jogban a polgári jogképességben előállott
minden változás. A polgári jogképességnek telje három feltételhez, három
állapotnak (status) fenforgásához volt kötve: szabadság -status libertatis-;
római polgárság -status civitatis-; családi állapot -status familie v. hominis.
A három állapotnak birtoka a. m. Caput, az azokban beálló változás a C., amely
a Caput-ot megállapító három statusnak megfelelően szintén háromféle volt: C.
maxima (legnagyobb); media (közép); minima (legkisebb). Az elsőt a
szabadságnak, a másodikat a római polgárjognak, a harmadikat az addig birt
családi állapotnak elvesztése vonta maga után, akként, hogy a szabadságnak
elvesztése a római polgári jognak és a családi állapotnak, a római polgári
jognak elvesztése pedig a családi állapotnak is elvesztését vonta maga után. A
felső foku C. tehát az alsóbb fokuakat is magában foglalta, de nem megfordítva.
A szabadságnak elvesztése jelesül hadi fogság vagy halálbüntetésre szóló itélet
által a polgári jogképességnek teljes elvesztését vonta maga után. Az illető
szabadból (liberus) rabszolga (servus) lett, s azontul nem jogalany, hanem csak
dolog számba ment. A «civitas» kellékén alapult a különbség a teljes jogu római
polgár (Civis Romanus) és az idegenek (peregrini) között. A római nemzeti jog
-jus civile - intézményeiben csak a Civis Romanusnak volt része, az idegen csak
mint a jus gentium (a mivelt népek közös joga) szerinti jogalany jött
tekintetbe. A jus civile szerinti polgári jogképességnek elvesztése a C. media,
melyet a kivándorlás, s bizonyos büntetések vontak maguk után. A C. minimát
végül az addig birt családi kötelékből való kilépés vonta maga után, amelynek a
másik két statusnak érintetlen hagyása mellett mégis nagy jelentősége volt,
mert a régi örökösödési jog és az önjogu és nem önjogu - homines sui juris, és
homines alieni juris - közötti különbség ezen alapult. Minima C.-t szenvedett
p. az örökbe fogadott is, aki természetesen az elveszett családi állás helyett
más családi állást nyert, mert az örökbe fogadó családjába lépett. A modern
jogokban, melyekben minden ember személy és jogalany, s mely a szabadok és nem
szabadok közötti különbséget nem ismeri, a három status és az azzal összefüggő
C. elmélete csak történelmi jelentőséggel bir.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|