Legyen Ön is szerkesztőnk!
Küldjön be címszót!

Pályázatok

Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Cél- és fel... ----

Magyar Magyar Német Német
Cél- és fel... ----

Címszavak véletlenül



Legújabb kommentek



Címszó:
Tartalom:

Cél- és feladatrendszer

A neveléssel, oktatással, képzéssel elérendő tervezett eredmények (célok) és a ped.-ok, tanulók ezekhez kapcsolódó teendőinek (feladatainak) rendszere. "A cél és a feladatok abban különböznek egymástól, hogy a cél az a végső pont, amelyet valamely tevékenységgel el akarunk érni, a feladatok pedig azok a teendők, amelyeket a cél felé haladás érdekében el kell végeznünk." (Imre S.) A cél- és feladatrendszer négy megközelítése: a célok összetevőinek, távoli és közeli kapcsolatainak viszonya; a fő feladatok tartalma, sajátosságai, összefonódásai (klasszikus területei a testi nevelés, az erkölcsi nevelés és az értelmi nevelés); az ezek megvalósítását szolgáló eljárások elvszerű rendje. A cél- és feladatrendszer gyakori torzulásai: egyoldalú ideológiai tartalom; voluntarizmus; jelentőségének tagadása (pl. egyes reformpedagógiai, szabad nevelési irányzatok esetében). A ped.-i cél- és feladatrendszert ált. oktatási tv.-ek, közp.-i irányelvek, tantervek határozták meg. Ez utóbbiakban az alapvető cél- és feladatrendszer legtöbbször az ún. ált., a tantárgyi cél- és feladatrendszerek a részletes (különös) utasításokban (útmutatásokban) kaptak helyet. Mo.-on az 1960-as évek közepén a tanulók nev.-i cél- és feladatrendszere külön "tervszerű nev.-i program"-ban került kiadásra. Ez többek közt tartalmazta "a szoc. embereszményt"; a nev.-i cél lebontását az egyes koroszt.-okban a világnézeti, pol.-i, erkölcsi, esztétikai és testi nev.-i követelményekre. Átideologizált tartalma, kedvezőtlen tapasztalatai hosszú időre elidegenítették a ped.-okat a cél- és feladatrendszer tervezésétől. Az isk.-k tartalmi szabályozásának az 1970-es évek végétől bevezetett alapdokumentumainak cél- és feladatrendszere át akarta fogni az egész nev.-i-okt.-i folyamatot. Három fő részből állt: az alapelvekből; a tanítási órán folyó nev., valamint a tanórán és isk.-n kívüli nev. tervéből. A mo.-i 12 Nemzeti alaptanterv kidolgozásának vitáiban a cél- és feladatrendszer tartalma, meghatározása végig előtérben állt. Az 1995-ben kiadott dokumentum a cél- és feladatrendszer ált. alapjait az I. fejezetében fogalmazza meg. Az egyes műveltségi területekkel kapcsolatos cél- és feladatrendszert az ált. célok és feladatok, az ált. és részletes fejlesztési követelmények foglalják magukban.

Ballér Endre

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Szóljon hozzá!


Neve: (megjelenik)

E-mail címe: (nem jelenik meg)

Üzenete:



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is