Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Célkitűzésoktatás Valamely ped.-i, tanítási-tanulási tevékenység elérendő eredményének meghatározása, ezzel a tanulók tudatában anticipált képzetek kialakítása, melyek a ped.-i folyamatot jelentősen befolyásolják. A célkitűzés mind az okt.-tervezésben, mind az oktatási folyamat szakaszaiban fontos feladat, a tanulók motiválás ának egyik tényezője. Ráirányítja a tanulók figyelmét a tanulási feladatra, mozgósítja őket a tananyag lényegének felismerésére, megértésére és alkalmazására. A teljesítménycél ok meghatározása azért lényeges, mert a tanulónak ismernie kell azt a szintet (követelményt), melyet az adott tevékenység során el kell érnie; ezzel munkája tudatossá válhat, várakozás és érdeklődés alakulhat ki benne. - A célkitűzés a következő elemekből állhat: a helyzet leírása; a megoldásra (képességre) utaló tevékenységek számbavétele; a tevékenység tárgyának kijelölése; irányítási módjának, a rendelkezésre álló eszközöknek és a feltételeknek meghatározása. - Az oktatás során a nevelő a célkitűzések egész sorozatát alkalmazza, amelyek vonatkozhatnak valamely tantárgy, témaegység feldolgozására, v. ezek részletezésével egyes tanórai tevékenységekre. A témaegységek célkitűzései ált.-abbak, a tanórai tevékenységre vonatkozók több operatív kritériumot tartalmaznak. A kérdés alakjában megfogalmazott célkitűzés a tanulók nagyobb érdeklődését váltja ki. Legértékesebb a probléma -célkitűzés, mert a problémamegoldásra való törekvés erősebben motivál és aktivizál. - A célkitűzés eredményességének követelményei: a) legyen egyszerű, világosan megfogalmazott; b) a céldefiníció megbízhatóan közvetítsen (mindenki számára ugyanazt jelentse); c) az ált.-ságokat kerülve legyen konkrét; d) arra utaljon, hogy mire lesz képes a tanuló a tanulást követően. - Fontos, hogy a kitűzött célokat a tanuló a magáénak tekintse. célrendszer, oktatási cél, képzési cél. Forrás: Lappints Árpád Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|