Cellini
(ejtsd: csellini) Benvenuto, olasz szobrász, rézöntő, metsző
és éremvéső, szül. Firenzében 1500 nov. 3., megh. u. o. 1571 febr. 13. Fia egy
építőmesternek, aki szenvedélyesen szerette a zenét és fiát is erre taníttatta;
de C. már 14 éves korában az ötvösművészetet választotta, amelyben Antonio di
Sandro (Marcone) mester vezetése alatt csakhamar nagy előmenetelt tett. Rómában
Firenzuolo di Lombardia műhelyében dolgozott és itt alkotta első műveit,
melyekkel művészi hirnevét megalapította. VII. Kelemen pápában C. pártfogóra
talált; először mint zenész állott szolgálatába, később azonban a bélyegmetszés
művészetének szentelte magát és ebben nagy ügyességre tett szert. Nemsokára
Firenzébe ment, ahol munkáival Michelangelo elismerését vivta ki. Innen VII. Kelemen
pápa ismét Rómába hivta; de nyers természete állhatatlan jelleme szerencsétlen
körülmények közé sodorták, ugy hogy kénytelen volt Nápolyba menekülni. 1534.
visszatért Rómába, ahol noha gyilkossággal vádolták, III. Pál pápa védelme alá
vette. Innentől kezdve igen gyakran tartózkodott Franciaországban. Másodszori
Párisban léte alkalmával avval vádolták, hogy a pápai kincstárból ékszereket
lopott, ugy hogy börtönbe kerülvén, munkásságát kénytelen volt félbeszakítani;
csak 2 esztendő mulva bocsátották szabadon. Miután I. Ferenc ujólag nagyon
kegyesen fogadta, állandóan Párisban telepedett le. Itt készítette a többi közt
a Fontainebleaui nimfa c. ismeretes művét és 1543. bevégezte a hires sótartót,
amelynek viaszmintáját már előbb elkészítette volt (most a bécsi kincstárban
van). 1545. C. Firenzébe ment, ahol Cosmo herceg a lehető legszivélyesebben
fogadta; itt nyolc évet fordított Perseus-szobrának elkészítésére, amelyet maga
öntött ércbe. Evvel az alkotásával művészetének legmagasabb pontjára
emelkedett. 1558. a papi rendbe lépett és itt kezdte irni önéletrajzát amely az
olasz próza egyik legkitünőbb terméke (magyarra ford. Szana Tamás, Budapest). E
mű több kiadásban jelent meg így Cocchitól (Nápoly 1728) Tassi-tól a Vita ed
opere di B. C.-ban (Firenze 1829, 3. köt.), Choulant-tól (Lipcse 1833-35, 3
köt.) stb. Ugyanebben az időtájban irta az ötvösművészetről és a szobrászatról
szóló értekezéseit: Trattati dell" oreficeria e della scul- tura cimen (1568) e
könyvét ujabban Milanesi (Firenze 1856) adta ki. Az aranyművesség ama számos
remekműve közül, amelyek a XVI. sz.-ból valók és melyeket sokáig C. munkáinak
tartottak, az ujabb kutatás csak kevésre állapította meg az ő szerzőségét.
Kétségtelenül neki tulajdonítják a következő főbb műveket: Kőbe metszve: domboruvéset
Bécsben, amely Lédat ábrázolja (csak a főt); aranyban: a sótartó és a Lédához
tartozó részek Bécsben; bronzöntvényben: a nagy relief Fontainebleau részére,
most a párisi Louvreban; Perseus szobra az alapzattal és Medici Cosmo
mellszobra Firenzében; márványban: a feszület a mester aláirásával, 1562-ből;
arannyal diszített vasban: a gyűrü Bécsben és számos pénz és érem.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|