Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Célrendszer... ----

Magyar Magyar Német Német
Célrendszer... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Célrendszer

oktatás

A komplex ped.-i tevékenység, a tanulók személyiség fejlődésében megnyilvánuló előzetesen megfogalmazott eredményeinek egységbe foglalása adott szempont vagy szempontrendszer alapján.

1. A cél ok érvényességi köre szerint a célrendszer öt, egymással szoros összefüggésben lévő szintje különböztethető meg; a társ.-i szint, a nev.-elméleti szint, az isk.-típus-isk.-fokozat szintje, a tanítási-tanulási folyamat szintje és a ped.-i gyakorlat szintje.

2. A célok megvalósításához szükséges idő alapján távlati vagy hosszú távú, középtávú és rövid távú célok alkotják a célrendszert.

3. A célok egymáshoz való viszonya szerint a célrendszer állhat mellérendelt vagy alá-fölérendelt tagokból. A célrendszert mindkét viszony jellemzi. A célokban tükröződő érték ek fontosságuk alapján egyenrangú főcélok megfogalmazását eredményezik. Ezek részcélokra bontásával viszont hierarchikus alrendszerek jönnek létre. Ilyenek pl. a cél- és követelmény taxonómiák ( tantervelmélet, követelményrendszer) . A ped.-ok a gyakorlati munkájuk során ált. néhány fő célnak rendelik alá nevelő-oktató tevékenységüket egyéni értékrendjük és az isk. feladatáról vallott felfogásuk alapján. A célok közti viszonyrendszer relatív, ugyanaz a cél alá-, fölé-, mellérendelt is lehet más célokhoz való viszonyában.

4. A célok specializáltsága szempontjából a szakirodalom megkülönbözteti a nev. ált. céljait, a taxonómiá k konkrét követelményeit, és a konkrét, várható magatartást megfogalmazó operacionalizált vagy viselkedési célokat (oktatási cél). 5. A célok a verbális megfogalmazottság szempontja szerint feloszthatók deklarált és látens, illetve explicit és implicit célokra (manifeszt funkciók és látens funkció k). A ped.-i célrendszer legfontosabb funkciója, hogy megalapozza és segítse a nevelési, oktatási folyamat differenciált tervezését, a ttv.-fejlesztést, az oktatási eszközök kiválasztását és fejlesztését, az ellenőrzést és értékelést

Kotschy Beáta

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is