Charisok
(lat. Gratioe), a görög mitologiában a kecsesség és kellem
megszemélyesítései. Míg Homéros csak egy Charisról emlékezik meg, s azt az
Iliászban Héphaistos feleségévé teszi meg, Hésiodostól fogva a C. számát
háromra teszik és Zeus és Eurynomé gyermekeinek mondják. E három C. neve:
Eunhrosiné (a vidám), Thaleia vagy Thalia (a virágos kedvet adó) és Agla?a (az
ünnepi ragyogásu). Nekik köszönik a halandók és halhatatlanok egyaránt, ami
szépet és örvendetest az élet nyujt. A lakoma mérsékletes vigalma, a játékok
feledtető vidámsága, a tánc és társaságnak bája a C.-nak adománya. Athéné,
Artemis, a Múzsák és Apollón társaságában szokták őket képzelni, de
mindenekfölött az Aphroditéében.
Ők öltöztetik csinosítják a szerelem istennőjét, ők teszik
csábítóvá, elragadó szépségüvé. De a művészet és költészet is sugalmazásukra
szorul, mert nélkülök minden mű merev, hidegen hagyó, mesterkélt alkotás.
Tiszteletök ősi időktől fogva Orchomenoszban virágzott, hol a Kephissos
völgyében közel a városhoz szentelyök volt. Ünnepeiknek neve Charitésia volt,
melyeken múzsai versenyeket, éjszakai vig táncokat és lakomákat rendeztek.
Eredetileg Orchomenoszban valószinüleg a mezei áldás istenségeit tisztelték, s
ezeket korán a C. nevével illették. Templomaik még Spártában, Hermionében,
Éliszben voltak. Nekik voltak szentelve a mirtus, a rózsa, a kocka s a kalász.
A Kr. e. való IV. század közepe tájáig ruházatosan ábrázolták őket, a
hellenisztikus korszaktól fogva mezítlenül, ölelkezve, de mindig a hármat
együtt. Mellékelt ábránk a római capitoliumi muzeum egy reliefjét mutatja be; a
másik hires ábrázolás a sienai akadémiában található.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|