Ciborinm
(gör.-lat.), tulajdonképen a Nymphea nelumbo egyiptomi vizi
növénynek magtartója, átvitt értelemben a magtartóhoz hasonló alaku serleget
jelent. A közép-korban a templom szentélye előtt a hajó tengelyében álló
oltárnak oszlopokon nyugvó mennyezete (baldachin), továbbá az ostyatartó
fémedény is, mely a mennyezetre volt függesztve. Némely keresztény bazilikában
a ciborium aranyból v. ezüstből volt és kis épületnez hasonlított, melynek
nyilásait drága kelméből készült függönyök zárták el. A ciborium leggyakrabban
márványból v. kőből épült és négy oszlopon nyugvó mennyezet volt. Az ilyen
mennyezetes oltárok az ó-keresztény és a román építés korában, a XIII. századig
divtak és a templomi berendezésnek legkiválóbb részét képezték, a csucsives
építéstől kezdve mind ritkábban fordulnak elő. A késő renaissance művészet
idejéből nevezetes a római Szt. Péter-templom főoltárának bronz ciboriuma,
melyet VIII. Orbán pápa (1623 -1644) rendeletére Bernini építész terve szerint
a Pantheon födeléről leszedett bronzból öntöttek. Az ostyatartó edény a
középkorban sokféle volt, a galambalakunak, mely leggyakoribb, peristosium
(gör. peristera galamb) vagy latinosan columba a neve. Mostanság az ostyatartó
aranyból vagy más fémből készült de belül mindig aranyozott födeles kehely. L.
Áldoztató kehely.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|