Címkórság
Kifejlett rang- és címrendszer régi időktől fogva minden
deszpotikusan kormányozott állam sajátossága. Mig köztársasági alapon nyugvó
államban a «polgár» (citoyen) megszólítás minden közös megtisztelési jogot
magában foglal, az udvari szertartásoskodás a maga teljes virágzásában annál
fejlettebb címezgetést hoz magával, mennél több előjoggal bir az uralkodó
személye. A régi egypitomi királyok építészeti és szobrászati emlékeiken a
címek végtelennek látszó sorával illették magukat és a régi dicsőség halvány
visszaeső fényének tetszik Nero császárnak mint a denderahi templomépítő urának
sok címe: a Hathortól élettel megajándékozott kegyelmes Horus, Hathor fia... Ra
az arany Horus tökéletes sarja... a két világ napja és ura, az uralkodók
uralkodója, Ptah választottja és Isis szerette, a nap fia, és a Diadém ura stb.
A keleten ez a címhajhászás még most is virágzik s az alattvalói által
istenként imádott birmai uralkodó következő címet használ: «Királyok királya,
kinek mindenki engedelmeskedni tartozik, az állatok életének előidézője, a
tengeri apály és dagály ura, a nap testvére s 24 napernyő királya». A persa sah
címe nem sokkal rövidebb és még dagályosabb. Európában ilyen címkórság csak a
bizanci udvarnál kapott lábra, s ott már ez udvar megalapítója, Nagy Konstantin
olyan virtuozitást ért el a címek kitalálásában, hogy utána alig lehetett még
valamit ezen a téren elkövetni. A hivatalnokokat három osztályba sorozták;
illustres, spectabiles és clarissimi, mely utóbbi címet Rómában a konzulok
viselték. Ezekhez jött még a Nobilissimus a családhoz tartozók számára s a
Pervectissimus és Egregius predikátumok. A grófok (Comites) és hercegek (Duces)
címei is Konstantin idejéből származnak s a Theodosius-féle kódex-szel (438) az
egész politikai hierarkia megállapíttatott. Ennek az élén állt a Divinitas; t.
i. a császár és Gratián egy külön törvényben azokat, akik az ő «isteni apjának»
az udvari méltóságok rendezésére kiadott «isteni rendeleteit» megszegik,
szentségtörés (sacrilegium) címén igérte megbüntetni. A címezésekben Konstantin
kimeríthetetlen volt s ilyen címezések is fordulnak elő nála: Őszinteséged;
Fontosságod; Kitűnőséged; Kiváltságod; Fenséges és csodálatra méltó nagyságod
stb. Az alattvaló a császár megszólítását igy kezdette: Örökkévalóságod (Vestra
Aeternitas), vagy Végtelenséged (Vestra Perpetuitas). A népvándorlás idejében
ezek a címezések elkallódtak s a «Felség» címet, amelyet már a régi római
császárok is viseltek, Németországban csak V. Károly, Franciaországban XI.
Lajos és Angliában VIII. Henrik kezdte újra használni. A C. legnagyobb fokát
érte el akkor, mikor a «legkeresztényebb felséges király» XIV. Lajos fényes,
pazar udvartartást rendezett be s ezt a legkisebb német fejedelmecskék is
utánozták annyira, hogy p. Károly Tivadar bajor szász választófejedelem
udvaránál 1800 udvari méltóság volt, holott egész hadserege 5500 főből állt. Az
«Exellencia» címet eredetileg csak a császárok viselték, de később felvették
azt nemcsak a kisebb fejedelmek, hanem a főbb hivatalnokok is. A katonaságnál a
kapitány (főnök) címet a középkorban a fővezér viselte, s tudjuk, hogy nálunk az
erdélyi fejedelmek még csak nagyságosak voltak, holott ma már a kisebb
hivatalnokokat is megnagyságolják. Általában nálunk a címkórság már akut
jelleget öltött s még a paraszt rendben is dul. Rajtunk kivül Oroszországban
divik a címkórság legjobban. Igaz, hogy ott a császár csak nagyságos
(veljicsesztvo), az uralkodó ház tagjai pedig magasságosak (viszocsesztvo), de
már a fővezér Világosságod (szvjetlosztj), a herceg Fényességed
(szijatjeljsztvo) stb. L. Cím.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|