Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Cohn Jonas... ----

Magyar Magyar Német Német
Cohn Jonas... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Cohn Jonas

oktatás

(Görlitz, 1869. dec. 2.-Birmingham, 1947. jan. 12.): német filozófus, ped., az újkantianizmus badeni iskolájának jelentős képviselője. Az értékelméleti idealizmus szellemében elutasította az anyag elsődlegességének és mindenhatóságának materialista tanítását és a pozitivizmus term.-tud.-os leíró szemléletét. Hangsúlyozza, hogy az emberi megismerés és cselekvés egyaránt érték irányította tevékenység, s ez teszi ezek produktumait egységessé és összefüggővé. Az értékekkel foglalkozó tud.-ok szükségképpen a végső egy.-es értékekkel foglalkozó logikára épülnek. A legfontosabb értékdiszciplina a tört.-ileg létrejött emberi produktumok immanens szellemének, jelentésének az értékekből történő megértésére irányuló kultúrfilozófia, amelynek keretébe tartozik a ped. is. A nev. szintén érték irányította tevékenység, amelyet egyrészt a cél, másrészt tárgya, a gyermek határoz meg. A nev. célja, hogy a felnövekvő gyermeket annak a tört.-ileg értelmezhető kultúrközösségnek a tagjává tegye, amelyhez tartozni fog. A gyermek mindig egy adott tört.-i kultúrában válik autonóm személyiséggé, és sajátos adottságaival meghatározza a nevelői tevékenységet. A tört.-iség és autonómia, kulturális beilleszkedés és személyes öntörvényűség bizonyos ellentétet foglal magába, melyek feloldására, illetve kimutatására a ped. tud. hivatott. - F. m.: Voraussetzungen und Ziele des Erkennens. 1908.; Sinn der gegenwärtigen Kultur. 1914.; Geist der Erziehung. 1919.; Theorie der Dialektik. 1923.; Befreien und Binden. 1926.; Die Erziehung. 1927.; Wertwissenschaft. 1932.

Németh András

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is