Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
csapágyfém white alloy...
csapágyfém white metal...

Magyar Magyar Német Német
Csapágyfém... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Csapágyfém

alatt a forgó géprészek csapágyának kiöntésére v. a csapágy-csészék készítésére használt ötvényeket értjük. E célra leginkább kétféle összetételt használnak. A nagy nyomásnak és lökésnek kitett csapágy-csészéket vörös rézben bővelkedő, a kis nyomásnak kitett és kevés dörzsölésre számított csapágy-csészéket pedig cinkben vagy ónban bővelkedő ötvényekből gyártják. Az elsők vörösek, az utóbbiak fehérek. A vörösszinü csapágyfém közé tartozók összetétele v. a sárgarézhez, vagy a bronzhoz hasonló, mint ezt az alábbi táblázat is mutatja:

A tárgy neve

Vörös réz

Cink

Ón

Ólom

Excenter gyűrük

84-90

2

14,12

-

Lokomotiv csapágyfém

82

8

10

-

Lokomotiv C.-fém 0,5% vassal

73,5

9,5

9,5

7,5

Stephenson-féle lokomotiv csapágyfém

79

5

8

8

Vasuti kocsitengely csapágyféme

82

18

-

-

Vasuti koncsitengely csapágyféme

84

16

-

-

Különféle géptengelyekhez vett

csapágyfém

73.7

2,1

14,2

-

Ugyanaz, közép kemény

69,55

5,88

21,77

-

Ugyanaz, kemény

82

2

16

-

Ugyanaz, igen kemény

88,8

11,2

-

-

Fonógépek csapágyféme

90

-

10

-

A fehérszinü csapágyfém az alapfémen (ón) kívül kevés rezet és sok antimónt tartalmaz. Tulajdonképen ide tartozik az antifrikciós fém is (Pallas Nagy Lexikona I. k. 700. o.). Néhány használatos összetételét az alábbi táblázat tünteti föl:

 

Ón

Antimón

Ólom

Réz

Osztrák észak-nyugati vasut

81

12

-

4,7

Bajor vasutak

90

8

-

2

Hannoveri vasut

86,81

7,62

-

5,57

Berlin-stettini vasut (kocsitengelyek csapágyául)

42,0

16,0

42,0

-

Angol csapágyfém

76,7

15,5

-

7,8

Angol csapágyfém

72,8

18,2

-

9

A berlini vasut-igazgatóság szabványa

83

11

-

6

Néha az ötvényhez cinket is adnak. Ilyen az Asberry-fém, melyben 77,8% antimón és 2,8% cink van, továbbá az angol csapágyfém, melyet 23% ón, 33% ólom, 10,6% antimón 2,4% réz és 1,0% cink öntvényéből gyártanak. Általában főfeltétel, hogy az ötvény könnyen olvadó és puha, de még is ily szilárd legyen, hogy a tengely nyomását kibírja, továbbá a dörzsölés a forgó géprész és a csapágyul szolgáló fehér fém között minél kevesebb legyen.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is