Csarnak
(ném. Wante, ol. sartie), a hajókon az álló kötélzethez
tartozó azon kötelek, melyek az árbocot és ennek szárait a hajó oldalai felé
tartják és igy az egész árbocozatnak oldaltámaszát képezik (l. Árbocozat
képmellékleten 1, 13, 26, 44). A hajó nagyságának, valamint az árboc
minőségének megfelelőleg minden árboctörzsnek több v. kevesebb C.-a van. Igy a
régi sorhajóknak az első és főáárbocon 9-10, a keresztárbocon 7 C.-a volt, mig
jelenleg a fregattáknak és csatahajóknak az első és főárbocon 8, a
keresztárbocon 6, a korvetteknek és kisebb páncélosoknak 7, illetőleg 4-5 C.-a
van. Kisebb kereskedelmi vitorlás vagy gőzhajókon a C.-k száma még kevesebb. A
C. vastagságának meghatározásánál régi, általánosan elfogadott szabály az volt,
hogy a kötélnek környülete hüvelyk mértékben számítva annyi legyen mint a C.
száma, de miután a jelenben a C.-k drótkötélből készülnek, e szabály többé nem
irányadó. A C. hosszának meghatározása a vitorlázat tervének alapján bizonyos
szabályok szerint történik és rendszerint egy darab kötélből két, azaz egy pár
C. készül. E célból a két kötélvéget egymáshoz tevén, a kötél közepét kimérik
és ottan egy az árboctörzs ormának megfelelően tág szemet kötnek és azt az
árboctörzs ormán átvetik. Az igy lelógó C. végekbe félcsigákat u. n.
macskafejeket kötnek, melyek a párkánycsatlók macskafejeivel a feszítőszál
által köttetnek össze. Hasonlólag az árboctörzsekhez a derék- és sudárszáraknak
is vannak C.-jaik, melyek természetszerüleg minőségre nézve gyengébbek és
számszerint kevesebbek mint a törzs C.-ok. A Derék C.-ok (2, 14, 27) a
derékszáraknak, a sudár C.-ok (4, 16, 29) a sudárszáraknak szolgálnak
oldaltámaszul s valamennyi az árbockosár szélén levő macskafejekkel és az
azokon átdugott feszítő szálakkal huzható feszesre. A sudár C.-ok kivételével a
többi C.-okra vizszintes irányban, tehát keresztbe, vékony kötelek köttetnek,
melyek az árbocra kuszó legénységnek hágcsó gyanánt szolgálnak.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|