Császármondák
a német-római császárokra vonatkozó népies hagyományok,
melyeket ujabb költők is ismételve földolgoztak. A monda legkedveltebb alakjai:
Nagy Károly (bár ez inkább Franciaországban lett egy hatalmas mondakör
középpontjává), Madarász Henrik és Nagy Ottó, kik a magyarokkal harcoltak.
Barbarossa I. Frigyes, ki hatalmas s dicsősége magaslatán a távol keleten
megdöbbentő halállal mult ki, II. Frigyes, a középkori egyháznak legimponálóbb
ellenfele, Habsburgi Rudolf, ki főleg polgári erényeivel lett a nép kedves
emberévé, és I. Miksa, az utolsó lovag. Ez alakokhoz és az általuk lakorr
várakhoz vagy épített templomokhoz fűzödnek tarka hagyományok, melyek sokszor
bizonyos, bár néha elég szerény történeti alappal birnak. Leghiresebb e mondák
közül a szoros értelemben vett német császármonda, mely előbb II. Frigyesről, a
mult század óta I. Frigyesről meséli, hogy nem halt meg, hanem embereivel egy
hegynek (p. a Kyffhäusernek Thüringiában vagy az Untersbergnek Salzburg
mellett) mélyébe vonult vissza, hol álomba merülve tartózkodik; de föl fog
ébredni és visszatérni e földre, hogy a német államot régi dicsőségében
helyreállítsa. A hegyben alvó hős voltakép Wodan (Odin), a németek főistene, a
zivatar és aratás ura, aki télen megbűvölve alszik valamely hegy mélyében. E
mítoszt vitte át utóbb a nép az egyes császárokra. E monda tehát igen régi és
nemzeti eredetü. Ellenben idegen, keleti származásu és fiatal (XIV. század) az
a másik hagyomány, mely szerint az a német császár lesz a világ ura, aki
pajzsát egy bizonyos időben egy meghatározott száraz fára (p. Salzburg mellett)
fölakasztja. Ujabbkori költők, kik főleg I. Frigyest szeretik dicsőíteni,
sokszor összekapcsolják e két hagyományt. V. ö. Häussner, Unsere Kaisersage,
1884.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|