Csatlórúd
A lokomotivoknál az a rúd, mely a kerekeket (forgató
csapjaiknál fogva) a végből köti össze, hogy a hajtó kerékkel együt forogjanak
s adhéziójuk a vonatót képesség fokozására felhasználtassék. A C.-k a
kapcsolandó kerekek számához képest egy v. több darabból állanak s utóbbi
esetben az egyes részek szilárdan összeköttetnek.
A rudak fejeiben helyeztetnek el a forgató csapot övező
fémágyak v. perselyek. Régebben a C.-k szárát gömbölyüre
vagy laposra készítették, mig ujabban mindinkább alkalmazzák a két oldalán
kivájt rudakat, melyek ugyanazon szilárdság
mellett csekélyebb súlyuak. A biztonság fokozására e rudakat lágy acélból, egy
darabban kovácsolva készítik, hogy a hegesztésből keletkezhető töréseknek eleje
vétessék. Az egyik ábrában két darabból összetett 3 fejü csatlórúd látható (3
ággyal), közönséges három csatlós teher-lokomotiv számára, a másik ábra pedig
egy két csatlós gyors lokomotiv kapcsolórúdját mutatja, az ágyak helyett
perselyekkel. L. még Lokomotiv.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|