Csavarkapocs
(csavaros csatló), A vasuti járóművek egymáshoz kapcsolására
szolgáló eszköz. Főrészei a kengyel, a hevederpár s az orsó.
Minden lokomotiv vagy kocsi 2 csavarkapoccsal van ellátva (egy elül, egy
hátul), mely a vonóhorgon függ. A kapcsolást ugy eszközlik,
hogy p. az összetolt kocsik egyikének csavarkapcsát felemelik s kengyelét a
másik kocsi vonóhorogjára akasztják. Az orsó forgatásával a
kapcsot a szükséghez képest összehuzhatják, hogy a kapcsolást szorosabbá
tegyék. Minthogy 2 kocsi kapcsolásánál mindig 2 csavarkapocs kerül egymással
szembe, az egyik a kapcsolásra, a másik pedig tartalékul szolgál s lelógó
kengyelénél fogva egy kis horogra akasztatik a kocsi mellgerendája alatt, hogy
menetközben ne himbálódzék. A vonatszakadások meggátlására azonban mind
általánosabban kezdik a második csavarkapcsot is felhasználni. Egy módja ennek
az, hogy a hosszura eresztett 2. csavarkapocs szintén beakasztatik az átellenes
vonó horogba, e-be; ez a biztonsági kapocs a Nándor császár-vasutnál
használtatik (átdugó kapocs). Egy másik megoldás az u. n. porosz szabványu
biztonsági kapocs (dk) közbeiktatásával van elérve, azáltal, hogy a beakasztás
ennek a horogjába történik, mint az ábra mutatja. Ez a biztonsági kapocs
hazánkban is el van terjedve s az uj kocsik már ezzel együtt szállíttatnak. Az
egymás átellenében levő két ily biztonsági kapocs szükség esetén, p. ha az egyik
C. elszakad, egymásba is kapcsolható és pedig az egyiknek kengyele (k v. k1)
a másiknak horogjába (d v. d1-be). A csavarkapocs vas- vagy
lágyacélból készül.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|