Csavarkút
(Propellerbrunnen). Azon aknaalaku kivágás a hajónak hátsó
fedélzetén, amelyen át direkte a viz felszinére és onnan alámerülve a
gépcsavarhoz lehet jutni. Ilyen C. rendszerint csak oly hajókon található,
melyeken nem a gép a fő mozgató erő, hanem a szél, illetve a vitorla, a gép
pedig csak kisegítő motor gyanánt szolgál oly esetekben, midőn a szél ugy
erejére, mint irányára nézve kedvezőtlen. Hogy a vitorlának kizárólagos
használatánál a csavar, illetve annak szárnyai a viznek ellentállván a hajó
tovahaladását ne akadályozzák, a csavart forgótengelyéről lekapcsolják és a
csavarkútba a viz felszine fölé huzzák. A C. négyszögletes kerete a nagy
sullyal biró csavart az oldalmozgás ellen biztosítja, a felhuzás vagy
leeresztésnél pedig vezeti. Oly hajókon, melyeken a csavar a vizből ki nem
emelhető ugyan, de forgótengelyétől elválasztható, a be- és kikapcsolásnak
művelete a C.-nál hosszunyelü strófkulcsok segélyével történik. Ez esetben a
forgó tengelyen ülő csavar vizszintes irányban annyira hátratolatik (v. a
tengely huzatik beljebb), hogy az a tengelyen szabadon foroghasson akkor, ha a
hajó sebessége következtében okozott viznyomás ezt követeli.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|