Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Cselekvő Is... ----

Magyar Magyar Német Német
Cselekvő Is... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Cselekvő Iskola (1929-1944)

oktatás

A szegedi Polg. Isk.-i Tanárképző Főisk. gyak. isk.-jának megnevezése a ped.-i szaknyelvben. Ig.-ja => Szenes Andolf (1929-1932), majd => Kratofil Dezső volt (1933-1944). Tanárai a reformped. új törekvéseit (tanulói aktivitás, öntevékenység és csoportmunka, élményszerűség) ültették át a gyakorlatba az adott isk.-típus ("modellisk.") sajátos célkitűzéseinek és az adott korszak ped.-i realitásainak figyelembevételével. A tanulói öntevékenységen és a csoportmunkán alapuló munkáltató módszer (a "kutatómódszer") mellett a közlésen alapuló demonstratív és a kérdve kifejtő ("heurisztikus") metódust is alkalmazták. A Cselekvô Iskolaban az órán a tanár munkájának meghatározott fázisai: 1. beszámoló a felvetett problémáról, 2. a probléma megfejtése, 3. a megoldás eredményeinek bírálata, 4. a következő óra anyagának kitűzése. Ragaszkodtak a rendszeres munkához, a logikus órafelépítéshez (számonkérés, ráhangolás, célkitűzés, tárgyalás, összefoglalás). Az isk. ped.-ai szerencsés kézzel ötvözték a hagyományos ped. értékeit a reformped. "mérsékeltebb" irányzatainak törekvéseivel. Munkájuk eredményeit a Cselekvés Iskolája című folyóiratban tették közzé. polgári iskolai tanárképzés.

Pukánszky Béla

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is