Cselekvés
cselekvény filozofiai értelemben az akarat műve, tehát
tudatos működése az embernek, mert cselekvés akarat, akarat tudatos cél nélkül
elgondolhatatlan. Amennyiben pedig a tudatos követelése valamely célnak,
gondolatnak, megkülönböztetjük azoktól a tettektől, melyeket valamely
ellenállhatatlan külső vagy belső kényszer alatt viszünk véghez, melyeknél
tehát nem az akarat a döntő, nem a kitüzött cél akarása a forrás, annyiban a
cselekvés jellege a szabadság, a szabad elhatározás. L. Akarat, Akarat
szabadsága. - C. a drámai költészet sarkfogalma, éltető ereje, gyökere és
koronája. A C. nem annyi, mint a mese, mert a mese epikai is lehet és
nélkülözheti a drámai C. fővonásait. A drámai C.-nek két fővonása van: először,
hogy az emberi életnek, sorsunknak képét adja egy egyes történet keretében,
másodszor, hogy éppen e C. megtörténése cselekvő, azaz öntudatosan, célirányosan
és erélyesen eljáró személyek által vitetik végbe. E két jellemző tulajdonsága
a C.-nek magával hozza a drámának természetszerü tagolását is, mert a dráma
kell hogy szemünk elé állítsa a cselekvő egyén céljának megfogamzását
(expositio), a cél elérésében kifejtett küzdést (összeütközés, bonyodalom), és
a végkifejlődést (katasztrófa) az erélyesen akart cél elérésében vagy a hős
elbukásában. A valódi drámában minden föllépő személy akar valamit; vagy a maga
eszméjét szándékozik érvényesíteni, vagy a másét meghiusítani. Erő-erővel
mérkőzik. A győzelem- v. bukásnak okai szemünk elé tárulnak és miután minden C.
az ok és okozat hálójába kerül, a dráma szelleme az emberi élet törvényét, a
sors hatalmát tünteti elénk.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|