Cseremisz
nép, mely magát mari-nak vagyis embereknek nevezi, a közép
Volga mentén, a kazáni vagyis a vjatkai kormányzóságokban, a votjákok és
csuvaszok szomszédságában lakik, egyes telepeik vannak Szimbirszkben és
Nizsnij-Novgorodban is. A Volga jobb partján lakókat az oroszok hegyi
(gornija), a balpartiakat mezei (lugovija) C.-nek nevezik s a két ág
dialektusilag is különbözik egymástól. A mari vagy méri nép a XI-XII. sz.-ban
messze kiterjedt nyugat felé, a felső Volga mindkét partján a Kljazma és
Kosztroma mentén, a régi rosztovi fejedelemségben (Ouvaroff: Étude sur les
peuples primitifs de la Russie. Les Mériens. Szt.-Pétervár 1875), de a
krivicsek előnyomulása következtében részint ezek által beolvasztattak, részint
mai hazájukba, a régi bolgár földre szoríttattak. A keleti ágat - úgy látszik -
a régi bolgárok nevezték el cseremisznek; annyi bizonyos, hogy már Jornandes
említi a «Sremiscans» népet s később a kozároknak adózó népek közt találjuk a
cseremiszeket. A XIII. sz. a tatárok alattvalói lettek, a kazáni khánság
hanyatlása alatt pedig az oroszok hódították meg. Ezen időben mintegy 50 ezer
harcost tudtak kiállítani, később azonban annyira megfogytak, hogy ezelőtt
félszázaddal is csak mintegy 180 ezer főre ment a számuk; az utóbbi időben
ismét szaporodnak, a nyolcvanas évek kezdetén 260 ezerre tették számukat. A
régebbi időben az egész C. földet erdőségek borították; a C. ma is nagyon
kedveli a fát s a háza elé nem mulaszt el tölgyeket és hársfákat ültetni,
melyeket gondosan sövénnyel vesz körül. A falvak nem nagyok, többnyire 5-20
háztartásra oszlanak s rendesen egy nemzetséget alkotnak. A földművelés el van
terjedve náluk, mindamellett a vadászat és méhtenyésztés a legkedveltebb
foglalkozásuk. A hegyi C. viselete hasonló az orosz parasztokéhoz, a mezőségiek
azonban megőrizték a régi viseletet, amely fehér vagy szürke kaftánból s
hímzett ingből áll; csizmát csak a gazdagabbak viselnek, mig a szegények
lábbelije fekete vagy fehér posztó-harisnyából áll, melyet zsinórral kötöznek a
lábhoz. A nők viselete hasonló a férfiakéhoz. A kereszténység csak külsőleg van
nálunk elterjedve. Ős vallásukban a parszizmus erős nyomai észlelhetők. Két
főistent imádtak, egy jót, dumo-t, a világ teremtőjét és kormányzóját, a rossz
kútfejét, Keremet-et, kitől nagyon félnek s mindkettőnek áldoznak. Kívülök
egész sereg kisebb istent és szellemet tisztelnek. V. ö. Roskoschny H., Die
Wolga und ihre Zuflüsse. Leipzig 1887. 147-163.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|