-nép (circass, saját nyelvükön: adighé, georgiaiaknál és
osszéteknél: kazakh). Tágabb értelemben cserkeszeknek szokták nevezni a
kaukázusi népek egész észak-nyugati csoportját, mely a rokon adighé (l. Abadz),
kabard (l. o.) és abgház vagy abkház (l. o.) népeket foglalja magában; a
tulajdonképeni cserkeszek alatt a adighékat értik, ámbár ezt az elnevezést is
majd szükebb, majd tágabb értelemben használják aszerint, amint a kabardokat
földrajzi helyzetük szerint külön népnek számítják, vagy eredetük szerint csak
olyan nagyobb adighé-nemzetségnek tekintik, mint aminők az abadzok vagy
sapzugok. A C. régebben a Kaukázus nyugati felének egész északi lejtőjét
elfoglalták; a mult század második felétől kezdve azonban az oroszokkal
folytatott háboruk alatt mindinkább összébb szorultak s ma csupán a Kubántól
délre a Laba és Bjelaja közt, az Urup torkolata körül s a Kubán és Szelencsuk
közt, továbbá a Fekete tenger közelében három kisebb szigetet képző területen
laknak. Zikh név alatt törzsrokonaikkal az abaszgokkal együtt már a népvándorlás
korában említik a bizanciak s kétséget sem szenved, hogy ugy az azovi
tengermenti bolgárokkal, mint a kozárok- és a lebediai magyarokkal sokféle
történelmi és vérségi kapcsolatban voltak, aminek nyomait nyelvük is mutatja
(v. ö. Munkácsi B., Magyar műveltségi szók kaukázusi nyelvekben. Nyelvtudom.
Közl. 1893. XXIII. o. 119. l.), valamint a kabard törzsnév is bizonyítja, mely
eredetileg egy, a kozároknak hódoló, majd a magyarokhoz csatlakozó népnek volt
a neve; viszont a magyarság testi sajátságai a cserkeszekkel való keveredésre
vallanak. (A cserkeszek faji tipusát l. Abadz.) Hajdan keresztények voltak,
valószinüleg Thamár georgiai királyné uralkodásától kezdve, a XVII. sz.
kezdetén részben már mohammedánokká lettek s később az egész nép az iszlamra tért,
bár a népnél nemcsak a kereszténység, hanem a régi pogányság maradványai is
feltalálhatók. A cserkeszekben megvan a harcias és szabadságszerető népek
minden rénye és hibája. A Kaukázus legjobb lovasai s a gyermekek nevelésében is
arra fordítják minden igyekezetüket, hogy a lovagság összes kivánalmait
elsajátítsák; a szellem kiművelésére nem sok gondot fordítanak s kevesen vannak
köztük irástudók. Ellenben a lovagságról felállított szokásszerü szabályaik az
egész Kaukázusban mintául szolgálnak, valamint viseletük, mely a régi
volgamenti (kozár, kun, magyar, tatár) viseletből fejlődött ki s áll térden
alul érő attilla szabásu hosszu kabátból a mellen mindkét oldalon
tölténytartókkal ellátva, hegyes süvegből, könnyü vörös csizmából stb. A nemes
régebben páncélinget viselt, erre rövid dolmányt öltött s ma is fölfegyverkezve
jár; válláról csüng a szablya (saska), elől ezüsttel kirakott tőrrel, hátul
pisztolyokkal. A C. nők szépsége régtől fogva hires. A családi élet egészen
keleties; a nők teljes visszavonultságban élnek. A gyermekek csak egy bizonyos
korig maradnak otthon, aztán a fiut az apa valamelyik alantasa veszi nevelés
végett magához, akinek azonban ezért semmi fizetés sem jár. A leányokat, amint
elérik a hajadon kort, a konstantinápolyi háremekbe adják el s büszkék rá, ha
leányuk valamelyik török főur vagy éppen a szultán háremébe került. A C. száma
a jelen század folyamán nagyon leolvadt. Klaproth (Tableau hist. géogr. et
ethnogr. du Caucase. Páris 1827, 89. l.) a kabardokkal együtt 12 C. nemzetséget
sorol föl, melyek összesen 51 130 háztartást v. családot alkottak vagyis az
összes lélekszám ekkor 1/4 millióra ment. A krimi
hadjárat után az oroszok előnyomulásával mind több és több C. vándorolt ki
Törökországba, különösen pedig 1864. a Kaukázus teljes meghódítása után az
adighék nagyobb része s az abkházoknak majdnem fele elhagyta ősi lakhelyét s
részint a Balkán félszigeten (Rigómezőn, Bolgárországban, Konstantinápoly
környékén), részint Anadóliában és Sziriában telepedtek meg s bár a régi
lakosság sokat szenvedett rablásaik miatt, mint kitünő katonák és Sziriában
mint szorgalmas földművelők, a török államban tiszteletreméltó helyet töltenek
be. Az 1877-iki háboru előtt Rittich sz. (Die Ethnographie Russlands.
Ergänzungsheft No. 54 zu Petermann"s Geogr. Mittheilungen. Gotha 1878, 8. l.)
az adighék száma volt 55 231, a kabardoké 53 294, az abkházoké 71 974, összesen
180 499. Erre ujabb kivándorlás következett, ugy hogy 1887. Chantré E. sz.
(Recherches anthrop. dans le Caucase. Tom. IV. Páris-Lyon 1887, 278.) a 120
ezer adighé és kabard mellett már csak 20 ezer abkház maradt. Ezekhez számítva
a mintegy 100 ezernyi balkáni s a 100-150 ezernyi anadóliai cserkeszeket,
együttvéve körülbelül 340-400 ezer lélekből áll jelenleg az egész népcsoport.
Forrás: Pallas Nagylexikon