Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Csoportos beszélgetésoktatás Az oszt. egészével v. meghatározott kis csoportokkal a gyerekek, fiatalok, felnőttek (a pszichológus beszélgetőpartnereinek) életében előforduló problémákról, konfliktus okról, külső élményekről, ált. világnézeti, erkölcsi kérdésekről, az adott csoportban végzett vizsgálatok tapasztalatairól stb. A csoportos beszélgetés előnyei, hogy felszínre hozhatja a partnereket aktuálisan foglalkoztató kérdéseket, lehetőséget ad kommunikáció s szükségleteik kielégítésére, kommunikációs és vitakészségük fejlesztésére, a demokrácia technikáinak gyakorlására. A csoportos beszélgetés alapszabálya, hogy minden vélemény egyformán érdekes, értékes és fontos, függetlenül attól, hogy ki mondta. A csoportos beszélgetés alkalmas a partnerekben, ill. ped.-ban rejlő feszültségek levezetésére, fejleszti az önismeretet, erősíti a pozitív énképet, és információhoz juttatja a ped.-t a csoportközvélemény minőségéről, az egyének és a csoport pillanatnyi értékvilágáról. Célszerű, hogy a résztvevők körben üljenek, s mindenki egyformán beszélhessen társaival és a beszélgetés vez.-jével. Nagyon lényeges a beszélgetés szabályaiban történő előzetes megállapodás (pl. a hozzászólások időtartamának behatárolása, a jelentkezés sorrendjének számon- és betartása, az egymás véleményének tisztelete stb.) A részvétel e csoportos beszélgetésekben önkéntes. A partnereket aktív részvételre ösztönözheti a ped. személye, a téma érdekessége, a csoportos beszélgetés légköre. A ped.-nak tudatában kell lennie saját metakommunikációs jelzései (gesztusok, arcjáték, hanglejtés stb.) szerepével, jelentőségével a partnerek befolyásolásában, s kontroll alatt kell tartania azokat. Célszerű előzetesen végiggondolnia saját álláspontját a beszélgetés témájával kapcsolatban, ami természetesen nem zárja ki a váratlan reakciókhoz történő alkalmazkodást, a spontaneitást. A csoportos beszélgetéshez a vitavezető értékrendje, gondolatai és véleményei is hozzátartoznak. Ezek nem sérthetik azonban senki érzékenységét, emberi méltóságát, vallási, etnikai, szociális és pol.-i azonosságtudatát (identitását), még értékpreferencia-vizsgálat, türelem a nevelésben. Szekszárdi Júlia Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|