Csörsz mondája
Legrégibb nyomát a XVI. sz. Székely István Világkrónikájában
találjuk, ki a 718-ik évnél megemlíti, hogy Seita, Pannónia királya megvítta a
Csersz árokját, melyet - folytatja tovább -nem azért hívtak Csersz árokjának,
hogy azon Csersz király feleséget hozott magának, hanem azért, mert az árkot ő
készítette még az Attila előtti időkben. Csörsz király személyisége sok
fejtörést okozott régebbi történetiróinknak. Voltak, kik Caesar nevének valami
elferdített alakjára gondoltak; mások (köztük Katona István s ujabban Szabó
Károly) a honfoglaláskori Curzan vezérben, Kund fiában vélték föltalálni a
mondai Csörszöt, ámbár ugy Anonymus (Curzan), mint az egykoru bizanciak
(Kurszan?sz, Kursz?sz) ortografiája szerint csakis Kurzánnak, Kurzának
olvashatni Árpád ezen vezértársának nevét, melynek alighanem a mai Karsa
helynév felel meg. A monda eredetére a «Csörsz-», «Csersz-» vagy «Csörsz-árka»
név vezet, mely - tekintve, hogy több magyar vidéken «ördög-árok»-nak,
«ördög-borozdá»-nak nevezik a hasonló barbárkori erődítményeket vagy
határárkokat - nem egyéb a szláv «csertovszky-jarek» (szószerint: «ördög-árok»)
elnevezés átvételénél. Csörsz király tehát éppen nem históriai személy, hanem
egyszerüen az ördög (szláv: csert). Magyarország területén, különösen a
Székelyföldön, sok olyan őskori erődítmény maradt fenn, melyeknek építését a
néphit az ördögnek, tündéreknek vagy óriásoknak tulajdonítja. Sajátságos vonása
e mondának, hogy az építést rendesen az ördög házasságával hozzák kapcsolatba s
kétségkivül összefügg egy népmeséinkben is gyakran előforduló motívummal, hogy
t. i. a mesehős csak bizonyos rábízott feladatok teljesítése után
(várkastélyépítés, föld fölszántása s bevetése egy éj alatt) nyerheti el
kedvesét. Amit még Székely I. mond a Csörsz-árok megvivásáról s egykori
alakjáról: abban kétségkivül valamelyik avarkori nyugat-európai annalistának az
avar ringekről szóló leirását használta föl.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|