dalárda vagy dalegylet, dalkör olyan testület, melynek
tagjai oly célból szövetkeznek, hogy a dalt önképzés, szellemi szórakozás s
társadalmi, nemzeti és kulturális célból műveljék s ezáltal kiható közegei
legyenek az általános közművelődésnek. A mai értelemben vett D.-ek
Németországban keletkeztek s azért specifikus német találmánynak, német
intézetnek mondható. A D. legrégibb nyomára Greiffenbergben, Alsó-Pomerániában
találunk, melynek hire messze terjedt már 1673. s amely a társas életnek
hazafias s világi dalokkal való fűszerezését tüzte ki céljául. Művészeti
értelemben vett D.-ről azonban Németországban is csak azóta lehet szó, mikor
Zelter Károly Frigyes, a Göthével való szoros barátsága és nagyérdekü
levelezéseiről hires zenész s akadémiai tag a Fasch tanár által még a mult sz.
végén alapított s ma is virágzó berlini «Énekakadémia» (Sing-Verein)
igazgatását átvette 1809. s annak kebelében tisztán férfiénekesekből álló
daláregyletet szervezett, mely aztán későbben az összes németországi
dalegyleteknek mintául szolgált.
Magyarországon a dalegyleti intézmény meghonosulását egy
félszázadnál alig lehet messzebb időre visszavezetni. Igaz ugyan, hogy főleg
németajku műveltebb vidéki városainkban már a 40-es évek előtt is alakultak
énekegyletek az egyházi és világi énekek, karok és dalok művelésére, mint pl.
Budán, Pesten, Pozsonyban, Kassán, Pécsett, Sopronban, Temesvártt s másutt, de
minden kihatóbb eredmény nélkül a magyar szellemi s művészeti élet
fellendítésére Havi Mihály volt az első, ki jól szervezett férfikart állított
össze s azzal a 40-es évek kezdetén nemcsak a hazában, hanem a külföldön is sok
elismerést aratott s ez alakban először mutatta be a magyar dalokat. Havi
példája nyomán azután ugy a fővárosban, mint a vidéken számos magán
énektársulat alakult a műének ápolására. Az 1848/9-i események azonban
egyszerre véget vetettek e szép törekvéseknek is. A D.-i intézmény intenzivebb
meghonosulása hazánkban az 50-es évekre esik, hol az elnyomott nemzet
értelmisége ugyszólván rá volt utalva, mint a nemzeti érzület ápolásának
egyedüli aziliumára. A legelső alapszabályilag szervezett és működő dalegyletet
«Pestbudai dalárda» cimen Thill Nándor alapította Pesten, az akkori német
policáj-rendszerrel szemben, számtalan nehézséget és akadályt győzve le. Ennek
példájára azután egymásután alakultak a dalegyletek az ország minden részében s
főleg a magyar városokban elannyira, hogy 1861. már egy orsz. dalünnepély
megtartásának az eszméje is foglalkoztatta ugy az akkori szabadabb sajtót, mint
az érdekelt köröket. 1863-ban a soproni D. volt az első, mely tényleg meg is
hivta az ország összes dalegyleteit ily ünnepség megtartására Sopronban.
Komolyabb eredménye azonban nem lett. Ez a pécsi dalárdának lett feltartva,
mely 1864. ugyan ily célból Pécsre hivta meg az ország összes dalegyleteit,
melyek száma akkor már megközelítette a százat. Az ünnepély fényes eredménnyel
folyt le s ott indítványozta legelőször Ábrányi Kornél az országos magyar
daláregyesület megalapítását, mely azonban csak 1867. öltött testet az ott
tartott harmadik orsz. dalünnepély alkalmával. (L. Daláregyesület). A D.-i
intézmény manapság már hazánkban is fontos kulturális és nemzeti missziót
teljesít. A tisztán magyar alapon álló dalegyletek száma megközelíti a 200-at.
De rajtuk kivül még csaknem annyi más nemzetiségü egylet is van ténykedésben.
Országos szövetséggé azonban csak is a magyar dalegyletek tömörültek. Más
országokban is nagy mérvben ki van már ez intézmény fejlődve, mint a
közművelődés, társulás és nemzeti érzület erős és közvetlen kihatásu közege.
Forrás: Pallas Nagylexikon