Damasek
Ősmagyar istennév, melyet a XVI. század közepén élt bencédi
Székely István említ Világkrónikájában. Szerinte ugyanis Attila fia, Csaba,
végrendeletben hagyta és Damasek istenre készteté a scithiai magyarokat, hogy
ha megsokasodnak, ismét elfoglalják Pannóniát és bosszut állnak Attila ellenségein.
Ezen az egy adaton kivül semmi nyoma sincs egy ilynevü istenségnek. Csengery A.
és Hunfalvy P. (A székelyek, 77. l.) a D. nevet a szkitha Thagimaszadasz v.
Thaminaszadasz isten nevéből származtatják, csakhogy mig amaz népies eredetünek
véli, Hunfalvy szerint maga Székely István koholta, «mert akkor már ismeretesek
voltak a görög irók». Nem valószinü azonban, hogy Székely István Csaba
testamentomának mondáját egészen maga költötte volna. Valószinü, hogy - mint
udvarhelyszéki születésü - valamely székely népmondát használt föl s miként a
Bendeguz és Etele nevek, ugy a D. is népes hun reminiszcenciát foglal magában,
mely csak a székelységnél volt ismeretes. A székelyeket különben is már a XII.
sz. vége felé a hunok ivadékainak tartották s ezen hagyománynak annyi históriai
magva mindenesetre van, hogy a magyarság azon elemei közé tartoztak, melyek hun
uralom alatt voltak s részben pedig hunokkal vegyültek. D. a hun mondával van
szoros kapcsolatban s nem tekinthető valódi mitikus alaknak, mert különben egyéb
nyomai is maradtak volna. Ezért a szkitha istennévvel való egyeztetés nem
állhat meg. Valószinübb, hogy - mint hun mondai alak - Dengezik emlékét őrizte
meg, ki utóljára egyesítette uralma alatt a hun törzseket. Dengezik neve Dinzik
változatban is előfordul, amibők kitetszik, hogy az ng és n olyanformán
váltakozott a névben, mint ahogy a török dialektusokban tapasztalhatni s miként
a török «tonguz» (disznó) nemcsak «tonuz», «tuniz», hanem «domuz» (ozmanli)
változatban is megvan: épp ugy fölvehető a Dengezik, Din(i)zik névnek is egy
Dimizik-forma mellékalakja, amely már inkább megfelel a D. névnek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|