Decroly
Ovide (Renaix, 1871. júl. 23.-Brüsszel, 1932. szept. 10.): belga orvos, pszichológus, a reformpedagógia kiemelkedő személyisége. A brüsszeli egy.-en szerzett orvosi diplomát, majd értelmi fogyatékosok gyógyításával foglalkozott, 1901-ben menhelyet al. kezelésükre és tanulmányozásukra. 1907-ben al. magánisk.-ja, az École de l'Ermitage hamarosan rendkívüli népszerűségre tett szert. Ennek munkája során dolgozza ki széles körben ismertté vált ped.-i koncepcióját, a "méthode Decroly"-t. Gyakorló tanári tevékenysége mellett az 1910-es évektől ped.-i főisk.-i tanár, majd a brüsszeli egy. pszich. és gyógyped.-professzora (1920-). Felfogása szerint az isk.-nak az élet term.-es rendjéhez alkalmazkodva, az élet által kell növendékét felkészítenie az életre. Ehhez a gyermek legalapvetőbb szükségleteinek megfelelően kiválasztott ismereteket négy alapvető terület, ún. érdeklődési közp. (centres d'intér?t) köré csoportosítja (táplálkozás, védekezés az időjárás és viszontagságai, a veszedelmek és az ellenségek ellen, a közös munka). Decroly oktatási programja a különböző ismereteket nem tagolja tantárgyakra, azokat a különböző alkotó jellegű gyermeki tevékenységek helyettesítik, a munka teljesen szabadon folyik, a tanító nem irányít direkt módon. Így int.-e valóságos társ.-i közösséggé válik, a gyermekek egymást támogatva, közösen tevékenykednek, a mozgás, élet légkörét viszik be az épület falai közé.
Németh András
Szerkesztette: Lapoda Multimédia
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|