(lat.), meghatározás; a logikában valamely fogalom (l. o.)
tartalmának előadása, mégpedig nemcsak a fogalom egyes jegyeinek fölsorolása,
hanem egyszersmind föltüntetése annak, hogy e jegyek miképpen vannak a
fogalomban egybekapcsolva. Aki az embert definiálja, annak föl kell sorolnia az
ember fogalmának jegyeit, szerves, érző, gondolkodó s egyszersmind ezek belső
kapcsolatát, hogy oly a földön lakó szerves, érző való, mely gondolkodni is
tud. Ámde igen sok esetben a jegyek sokasága s változatos, bonyolódott
kapcsolata lehetetlenné tenné a D.-t, ha vm. rövidítő eljárás nem állana
rendelkezésünkre. E célra már Aristoteteles megállapította, hogy a D.-hoz
szükséges a legközelebbi nem kijelölése (genus prokrinum), továbbá a jellemző,
fajképző jegy hozzátevése (differentia specifica). Ez azután nevezetes módon
rövidíti a definiálást. Ha az emberről mondom, hogy szerves való, akkor
jegyeinek nagy részét, t. i. mindazokat, melyek vele s a többi szerves
lényekkel közösek, már megjelöltem. Most még csak azt a jegyet kell említenem,
mely a többi szerves valóktól megkülömbözteti (eszes) s a D. kész. Maga ez a mi
példánk külömben éppenséggel nem tökéletes D., csak ismeretes voltával a D.-nak
mintegy sémáját tünteti föl. Nyilvánvaló is, hogy a tökéletes D. voltakép csak
záróköve lehet vmely kész tudománynak. Ha a tudomány vm. fogalom megismerésének
végére jutott, ha ismeri belső alkatát, csak akkor fogja a D.-ban mivoltát,
tartalmát megfelelő módon kifejezésre juttatni. Mindaddig a D. provizorikus
jellegü lesz, vagy gyakorlati célokra szolgáló, t. i. hogy egy fogalmat
biztosan megkülönböztessünk más fogalmaktól, de nem fogja lényegét, mivoltát
mintegy formulába foglalva kifejezni. Bizonyos egyszerü fogalmak, melyeket nem
elemezhetünk, definiálni se igen tudjuk, legföljebb megjelöljük, hogy mit
értünk a szón, mely e fogalmat jelöli.Az ily D.-k rendesen névleges (nominalis)
D.-knak neveztetnek, ellentétben a reális dologi D.-khoz. Szigoru D.-k voltakép
csak a matematikában s a jogban járják, ahol a fogalmakat mintegy mi alkotjuk,
tehát minden alkotó részüket s a részek alkatát is pontosan ismerjük. Kant volt
az első, ki felfedezte, hogy a filozofia eljárása nem hasonlíthat e tekintetben
a matematikáéhoz, nem kezdheti, mint ez, D.-kon, neki előbb a fogalmakat
elemeznie kell. A D.-ban nem szabad egymást kizáró jegyeknek előfordulniok
(kerek négyszög), nem szabad bőnek lennie, azaz más fogalmakra is ráillene (a
kör oly vonal, melynek minden pontja egy adott ponttól egyenlő távolságra van:
hiányzik, hogy «egy sikban levő», különben a D. más görbékre is illik), de
szüknek sem, hogy nem az egész fogalom fér bele (az ember elvontan gondolkodni
tudó való, akkor a gyermek nem volna ember); nem szabad fölösleges
alkotórészeket tartalmaznia (kör, önmagába visszatérő görbe vonal); nem szabad
körben forognia (okosan él, ki a természet szerint él, a természet szerint él,
ki okosan él). Ne legyen tautologikus (mozgás, helyváltoztatás), ne legyen
benne hesteron proteron, amidőn a D.-ban oly fogalom van, melynek érvénye a
definiálandó fogalomtól függ. Ne adjon képet, metaforát vagy példákat a fogalom
tartalma helyett. Genetikus, származtató a D., ha nem adja a fogalom tartalmát,
hanem mutatja, hogyan keletkezett; p. a kör ugy származott, ha...stb. L.
Fogalom.
Forrás: Pallas Nagylexikon