Deizmus
(lat. a deus a. m. isten szóból). A szó magában véve az
istenben való hitet jelenti, tehát ellentétét az ateizmusnak; a használat
azonban sokkal szükebb s határozottabb jelentést adott neki. A XVII. és XVIII.
sz.-ban az angol gondolkodásnak azt az irányzatát nevezték D.-nak, mely istent
nem tagadja ugyan, de tagadja a kinyilatkoztatást, általában az istenről szóló
vallási dogmákat, s istent inkább elvontan, filozofiai értelemben mint a
világtól külön álló különböző valót fogja föl. Innét van, hogy igen különböző
irányokat értenek rajta. Clarke, a deisták ellenfele, négyféle deistát
különböztet meg: vannak, kik szerint isten alkotta a világot, de azután nem
törődvén vele, magára hagyta; mások szerint isten gondoskodik ugyan a világról,
de nem forrása az erkölcsnek; ismét mások nem hisznek a jövő életben; végül
vannak, akik csak a kinyilatkoztatást vetik el, de nem a természetes vallás
igazságait. A deisták szabad gondolkodók-nak is nevezik magukat, mert mind
ellenfelei a pozitiv vallásoknak, s csak amennyiben a természetes vallás
nyomait találják bennük, becsülik. Már Herbert Ede, Cherbury lordja, pendíti
meg ez eszméket; közel áll hozzá Browne Tamás, a hires Religio medici szerzője.
Blount a bibliai történeteket gunyolja. Locke pedig filozofiai komolyságot és
mélységet ad a D.-nak. A XVII. sz.-ban a D. egy a keresztyén hit tagadásával s
ellen való küzdéssel. Shaftesbury egyik legfontosabb irója a D.-nak, Toland a
csodák ellen küzd, Collins védi a szabad gondolkodás jogát, innét a «szabad
gondolkodók»-féle elnevezés. Tindal tagadja a kinyilatkoztatás lehetőségét;
szerinte a keresztyénség oly régi, mint a teremtés (Christianity so old as the
creation 1730). Morgan a keresztyén és zsidó vallás történeti részeiben
mindenütt papok csalását látja. Bolingbroke lord szerint az egyház állami
célokat szolgáló intézmény. Mandeville hires meséjében a méhről az egyházat
szatirizálja. Hume szkepticizmusában az egész mozgalom betetőzését éri.
Franciaországban az enciklopédisták még egyházellenesebb értelemben fejlesztik
a D.-t, Németországban a fölvilágosítók, Lessing, Mendelssohn a D.-hoz hasonló
irányban gondolkodtak. V. ö. Lechler, Geschichte des englischen Deismus (1841);
Pünjer Geschichte d. christl. Religionsphilosophie der Reformation (1880).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|