(ejtsd: dölíb) Leo, franc. zeneszerző, szül. St.-Germain du
Val-ban, Sarthe megyében 1836., megh. Párisban 1891 jan. 16. A párisi
conservatoire-ba lépett és templomi karénekes lett 1848.; zongorát és
zeneelméletet tanulva, egymásután nyert mindenféle dijakat, s már 1853. két
templom orgonásává és a Théatre lyrique zongorakisérőjévé nevezték ki. Szinre
került már első operettje is, Deux sous le charbon (2 s. ára szén) 1855., de
csak negyedik darabja lett kedveltté, a Maître Griffard 1 felv. vig opera 1857.
Évről évre következtek 1869-ig: L"omelette a la Follem buche, Monsieu de
Bonne-Etoile, Les musiciens de l"orchestre (Erlanger Frigyessel s Higuard-ral
együtt), Le jardinier et son seigneur, Le serpent a plumes, Boeuf Apis, Mon ami
Pierrot, Les eaux d"Ems, Marlborough s"en va-t-en guerre (Bizet, Jonas Emil és
Legouix-vel együtt) L"écossais de Chatou, La cour du roi Pétaud c. operettek;
1865. D. a nagy operához jutott karigazgatóul, hol La source c. balletje 1866
nov. fényes sikert aratott. Ezóta mesterének, Adamnak egyenes utódául
tekintették, bár dallambőség helyett inkább eredeti harmóniái, szellemes,
pikáns ritmikája, behizelgő dallamai és iskolát alapított finom, fölötte
jellemző hangszerelése más egyéniséggé, modernebb franciává teszik. A francia
kritika szerint Coppélia ou la fille aux yeu d"émail cimü balletjével (1870
máj.) már elérte D. fejlődésének tetőpontját; pedig Sylvia ou la nymphe de
Diane a legtökéletesebb műve (1876 jun.), sokkal tartalmasabb, gazdagabb,
csillogóbb, s utól máig sem érte senki a ballet e mintáját. D. dalművei
általában kevesebb külső hatást arattak, mintha a magasabb igényü műfaj, a
nagyszabásu cselekmény elbágyasztották volna; de azért sok a szépség ezekben
is: Le roi l"a dit (1873 máj. zajos siker); Jean de Nivelle (1880 márc. a
legértékesebb), Lakmé (1883 ápr.) és Kassya (1893; utolsó műve, Massenet
hangszerelte). Egyéb művei: dalok (Quinze mélodies), karénekek, egy lirai
jelenet (Orfeusz halála, 1877). La tradition (Hagyomány) c. prológ a Bouffes
parisiennes megnyitására, ballet-betét Adam Corsaire c. operájához és 3 elő nem
adott operett. D. hangszerelte Offenbach hátrahagyott romantikus operáját:
Hoffmann meséit (1881). - Budapesten is megfordult D. Itt szinre került tőle:
Pétaud király udvara (1873 Miklósy szinházában); Coppélia az üvegszemü hölgy
(1877 febr.); Sylvia, Diana nimfája (1878 nov.); A király mondta (1879 márc.);
Jean de Nivelle (1881 márc.); A chatou-i kastély (1885); Lakmé (1887 nov.).
Hogy a magyar vendégszeretetet viszonozza, melyben Massenet-vel együtt
részesült, 1879. többedmagával fényes és jövedelmező ünnepélyt rendezett
Párisban Szeged javára.
Forrás: Pallas Nagylexikon