Deviatio
(lat.), a tengerészeti hajózástanban (nautika) az iránytűnek
a delejes (magnetikus) iránytól való eltérése a hajótest acél és vas
szerkezeténél, valamint oly rakományoknál fogva, melyek az iránytűre hatással
vannak. A D. a hajón lokális jellegü, azonban a hajó-hossztengelyének
irányváltoztatásával szintén változik s vagy nagyobb vagy kisebb lesz. Hasonló
változást szenvedhet ezen elhajlás az egyenlítő közelében vagy a déli és északi
szélességek alatt, valamint akkor is, ha a hajó heteken, hónapokon át, egy
irányban halad vagy a kikötőben mozdulatlanul fekszik. Minek előtte tehát egy
hajó utra kelne és a kikötőt elhagyná, a D.-nak a szélrózsa minden irányban
való meghatározása szükséges, melynek ismétlése magas szélességi fokok
elérésénél vagy az egyenlítő alatt ujból kivánatos. Egynehány évtized előtt,
midőn még csak fahajók léteztek, a D.-nak mint a hajó magnetikus sajátságának
számításba vétele kicsinysége folytán csaknem egészen mellőzhető volt, de a
vas-, acél- és páncél-hajók építése óta a D. elméletét beható tanulmányok
tárgyává kellett tenni, hogy az iránytűnek használhatósága ilyen hajókon is
biztosítva legyen. V. ö. Florian Henrik: Theorie und Praxis der Deviation u.
Compass-Compensation (Pola, 1886); Evens, The magnetismus of ships ant the
deviation of the compass, Washington 1867. Fournier, Deviations des compas,
Páris 1873, stb. stb. L. még Eltérés.
D. a tengerjogban az utiránynak a hajóskapitány által
önkénytes megváltoztatása. A hajóskapitány a neki előirt utirányt pontosan
megtartani köteles, s nem szabad az utirányba fel nem vett kikötőt érintenie,
az érintendő kikötők sorrendjét megváltoztatnia, vagy a kijelöltnél más
rendeltetési kikötőt választania. (Rendeltetési kikötő az, a hol az odautazás
véget ér.) Az utirányra vonatkozó határozott megállapodások hiányában a
megfelelő utirányt, vagyis azt, a melyet egy lelkiismeretes hajóskapitány, az
évszak, a szelek, az időjárás s egyéb körülménynek tekintetbe vételével
választ, kell választania. A kijelölt, vagy a megfelelő utirányt csak szükség
esetében s csak ennek határain belül szabad megváltoztatni. Minden D. a
hajóskapitányt kártérítésre kötelezi. Ez hazánkban különösen azért fontos, mert
a nálunk érvényes jog szerint az utiránynak megváltoztatása után a biztosító a
bekövetkezett kárért nem felelős. (cod. de comm. 381. §.).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|