Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Diákhagyomá... ----

Magyar Magyar Német Német
Diákhagyomá... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Diákhagyomány

oktatás

A diákélet folyamán az isk.-ban (felsőokt.-i intézményekben) hosszabb idő alatt kialakult, és generációkon át öröklődő sajátosságok (kultúra). A mo.-i felsőokt.-ban először prot. koll.-okban - elsősorban Debrecenben és Sárospatakon - jöttek létre a XVI-XVII. sz.-ban, jelentős mértékben németo.-i prot. egy.-ek - különösen a wittenbergi - hatására. E diákhagyomány azonban a XVIII. sz. második felétől - a diákautonómia fokozatos gyengülésével - mindinkább elhalványultak, megszűntek. A XIX. sz.-ban a mo.-i felsőokt.-i intézmények közül a diákhagyomány leginkább a selmecbányai bányászati és erdészeti akad.-n terjedtek el a németo.-i Burschenschaftok mintájára. A XX. sz. első éveiben a selmeci diákhagyományok erőtlenebbekké váltak, romantikus vonásaik elhalványultak, 1919 után, mikor a főisk. Sopronban folytatta működését, a diákhagyományok a "selmeci szellem" ápolásának megnyilvánulásai - részben a kor pol.-i viszonyaival is összefüggésben - megerősödtek. Mo. többi egy.-én és főisk.-ján a gólyaavatás és a ballagás néhány intézményben (utóbbinak a középiskolákban) való meghonosodásán kívül diákhagyomány nem alakultak ki. E fejlemény okai: egy.-eink, főisk.-ink jelentős része viszonylag késői - XVIII. és XIX. sz.-i - al.-ú, így régebbi diákhagyományokkal nem rendelkezhettek, az akkor legelterjedtebb németo.-i diákhagyomány átvétele pedig ellenkezett volna a fenti időszakban domináló polg. nacionalizmus pol.-i-ideológiai törekvéseivel.

Imre Anna

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is