Dialektika
(gör.), a szó eredeti értelmében a beszélgetés mestersége;
filozofiai értelmet kapott a szó Sokrates föllépésével, kinél a beszélgetés a
tudományos eljárás egyik módja, amelynek segítségével a beszélők fogalmaikat
vizsgálják, helyreigazítják s megegyeztetik: ebből azután a D. általában a
fogalmakkal való módszeres bánásmód, tehát körülbelül annyi, mint a logika.
Minthogy azonban Sokrates után a logikai formákkal, melyeknek tudatos
használata a gondolkodók előtt uj volt, vissza is éltek s sokat mesterkedtek, a
D. a csalás művészete gyanánt tünt fel. Platon s Aristoteles különböző értelmet
adnak e szónak. Platonnál a D. a legfelsőbb spekulativ gondolkodás módja,
Aristotelesnél különbözik a logikai gondolkodástól; nem oly szigoru mint emez;
a tudományos vizsgálat művészete, amint a (Sokrates-féle) vitatkozásban
gyakorolják, amidőn ugyanis feltett állításokból következtetéseket vonunk le,
hogy a feltevések érvényességét megitélhessük, még pedig valószinü tételek
alapján. Körülbelül ily értelemben használják e szót a középkorban is. Kant a
régiek nyelvhasználatát vélvén helyreállítani, a D.-t majdnem egyértelmünek
veszi a szofisztikával; a látszat logikájának nevezik, «szofisztikai
mesterségnek, mellyel tudatlanságunknak, sőt szándékos ámításunknak az igazság
látszatát adjuk.» Transcendentális D.-nak nevezi rendszere ama részét, melyben
a D.-t leleplezi s azokat a kérdéseket fölfedi, melyekbe, ha az emberi ismeret
határait átlépjük, akaratunk s tudtunk nélkül kerülünk. Hegel vállalkozott rá,
hogy a D. fogalmát rehabilitálja. Néha a D., vagy a D.-i módszer külön
filozofiai módszer, mely minden más tudományos módszertől különbözik, és amely
a filozofiában az egyedül üdvözítő. E módszer jellemző vonása, hogy minden
fogalom ellentéteket foglal magában, minden fogalom fejlődésen megy keresztül;
e fejlődés közben amaz ellentétekre bomlik, de csak azért hogy azután uj,
magasabb egységbe összefoglalódjék. A köznyelvben azóta is ingadozó a szó
értelme, mégis inkább azt az eljárást jelenti, mely nem a logika szük és biztos
utján marad, hanem a fogalom forgatásával és belső fejlesztésével akarja az
igazságot valahogyan megközelíteni.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|