Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Didactica m... ----

Magyar Magyar Német Német
Didactica m... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Didactica magna

oktatás

Nagy oktatástan: Comenius egyik alapvető műve, amelyben a nev.-ről, oktatásról, isk.-szerv.-ről vallott nézeteit foglalta egységes, összefüggő rendszerbe. Első változata 1628-1638 között készült cseh nyelven, de ez nem jutott szélesebb körű ismertségre. Végleges formában latin nyelven jelent meg 1657-ben Amszterdamban, az Opera didactica omnia c. gyűjteményes kötetben. A "didaktika" kifejezést a mainál sokkal tágabban értelmezve Comenius e művében kifejti emberideálját: ennek indoklása hagyományosan vallásos, konklúziója azonban újszerű. Kiindulópontja: az ember Isten teremtménye, a földi élet után Istenhez tér vissza. Fontos feladatai vannak azonban a földön. Az embernek tehát - hogy célját elérhesse - széles körű értelmi, erkölcsi és vallásos nev.-re van szüksége, mivel minden ember eszességgel, "uralkodásra" való képességgel és tökéletesedésre való alkalmassággal rendelkezik. Comenius gyermekképét is ez határozza meg: mivel ezekkel minden gyermek rendelkezik, ezért ezeket mindenkiben ki lehet bontakoztatni, minden gyermek nevelhető. Sőt nemcsak nevelhető, de minden gyermeket - abban a környezetben, társ.-i helyzetének megfelelően - nevelni is kell. Ennek feltételeiről a szülőknek, az egyházi és világi közösségeknek, a földesuraknak és az uralkodóknak kell gondoskodniuk. Isk.-szerv.-rendszerében a mindig is létező családi nev.-t, azután az előző századokban már széles körben elterjedt anyanyelvi népisk.-kat, valamint a gimn.-okat és akad.-kat foglalta össze egyetlen összefüggő struktúra elméleti vázlatában: anyai isk. (hatéves korig a családban), anyanyelvi isk. (6-12 éves korúak), latin isk. (12-18 éves korúak), akad. (18-24 éves korúak). Az oktatásban fontosnak tartja a szemléltetést, főként azért, hogy a növendék mindig a megfelelő tartalommal összekapcsolt szavakkal tudja megnevezni a világ megismert jelenségeit, tárgyait: a "szó"-hoz mindig szorosan hozzákapcsolódjék a "dolog" (és viszont). A XV-XVI. sz.-ban már széles körben érvényesült a nyugat-európai és hazai isk.-kban az oszt.-rendszer, a ttv., a tanév szerinti oktatás. Comenius volt az első, aki az isk. belső életének e fontos tényezőit egységes ped.-i koncepcióba ötvözte, tágabb összefüggéseibe foglalta. A Didactica magnat magyar fordításban közreadta Dezső Lajos (1896), Geréb György (1953).

Mészáros István

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is