Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Didaktikai ... ----

Magyar Magyar Német Német
Didaktikai ... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Didaktikai mozzanat

Az oktatási folyamat komplex fázisainak finomabb szerkezeti (mikrostrukturális) eleme. Mindegyik didaktikai mozzanat mint egy-egy részfolyamat fontos, adott esetben jelentőségük számottevően megnőhet, és önálló didaktikai feladat ként funkcionálhatnak. Bennük és összefüggéseikben a megismerő tevékenység tv.-szerűségei tükröződnek. Funkciói: a) A motiválás az eredményes tanulás pszich.-i feltételeinek biztosítása érdekes kérdésekkel, problémák felvetésével, manipuláltatással, bemutatással, játékos helyzetek teremtésével, változatos szóbeli közléssel, eszközökkel, érzelmi és értelmi hatások kiváltásával, megalapozott célkitűzéssel stb. b) Az előzetes ismeretek felidézése segíti az új ismeretek rendszerbe illesztését és a gondolkodási folyamatok megindítását. c) A tényfeltárás esetében fontos, hogy a tanulók részvételével feltárt tényanyag optimálisan elegendő legyen. d) Elemzés, melynek kívánatos célja, hogy a lehető legnagyobb tanulói önállósággal történjen. e) Absztrakció: a lényeges jegyek és összefüggések feltárása az időtlenség, az ált.-ság és a vonatkoztathatóság jegyében, valamint az általánosítás. f) Rendszerezés és rögzítés. g) Alkalmazás. h) Értékelés, amely magában foglalja az ellenőrzés mozzanatát is. - A didaktikai mozzanatok logikus, legvalószínűbb sorrendjétől esetenként eltérések vannak. Ritkán fordul elő minden mozzanat minden órán. Az oktatási folyamat felépítésének, a didaktikai mozzanatok összefüggésének és kapcsolódásainak változatosságára utal az is, hogy az egyes mozzanatok (pl. tényfeltárás, elemzés, absztrahálás és ált.-ítás) több hullámban, ismét és ismét visszatérően zajlanak le, helyenként a rendszerezés, rögzítés, ellenőrzés és értékelés közbeiktatásával és egyidejű alkalmazásával.

Lappints Árpád

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is