Differenciális tarifák
A verseny érdekében vagy bizonyos szálítmányok
megszerezhetése végett, végre arra a célra, hogy bizonyos árucikknek egy
gócpontba, p. Budapestre való összpontosítását el lehessen érni: a vasutak a
«dijszabás» cim alatt tárgyalt ama elvből, hogy a távolság növekedésével
nagyobbodik a fuvardij, eltérőleg állítanak föl dijtételeket. Ezek szerint:
ugyanannak az árunak azonos mennyisége, egyenlő távolságokra különböző
szállítódijat fizet; p. az első 100 kméterre 1 tonna 10 krért szállíttatik, a
második 100 kilométerre már csak 8 krért stb. A fuvardij most már v. akként
számíttatik, hogy: 100 x 10 kr. + 1 x 8 kr. vagy 101 x 8 kr. Minthogy azonban
az utóbbi esetben 101 kilométerre (8 frt 08 kr.) kevesebbe kerülne a szállítás
mint 98 kilométerre (98 x 10 = 9 frt 80 kr.), a dijszabások felállításakor
kiegyenlítő számítások tétetnek, hogy a rövidebb utat átfutó áru szállítása nem
kerüljön többe mint a hosszabb vonalon futó áru szállítása. Ilyen ugrásszerü
dijtétel-képzés a zónadijszabás is, továbbá nagyobbrészt ilyen modorban
készülnek a kivételes, valamint kedvezményes dijtételek is. - D. l. ég
Dijszabás.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|