Dionysos
zene
a görög hitben vegetációs démon, pontosabban a szőlőnek s a bornak
adója, kinek tisztelete a falusi nép körében volt elterjedve. D.-nak
tipikusan népies kultusza kezdettől fogva misztikus elemekkel
keveredett, mert hiszen a vegetáció szellemének élete a téli elhalást
és tavaszi újraéledést egyformán magában foglalta. Az előbbi momentum
mély szomorúságot, a második kitörő örömet hoz. A Kr. e. 6. században a
delfii papság a népies és népszerű D.-kultuszt felvonultatta a görög
felvilágosodás ellen s ezzel az nagy előnyt nyert a többi,
misztériumokkal összekötött vallásokkal szemben, különösen mióta
Athénben és Attikában meggyökerezett. A falusi nép körében tavasszal
számos, az újbor csapraütésével és kóstolásával kapcsolatos ünnepet
ültek. Ennek mámoros hangulatából számos költői rögtönzés fakadt, mely
utóbb az irodalomban rendkívüli szerephez jutott: szatírdráma,
dithyrambos (az isten sajátos himnusza), tragédia és komédia. A két
előbbi műfaj tisztán mutatja D.-kultusz extatikus, túláradó, kicsapongó
jellegét, az érzelmek uralmát a józan megfontoltságon, a tartalomét a
formán. A D.-kultusz és a belőle eredt műfajok kísérő hangszere az
idegfelizgató síp (aulos), a hangneme a fríg. D. kultuszát kezdettől
fogva keletről, propagálták: körülötte valóban minden keleties, - a
görög szellem azonban elég korán magábafogadta s ezzel a befogadással
önmagában s összes szellemi alkotásaiban bizonyos kettősséget
teremtett. A tiszta, világos, kiegyensúlyozott, tökéletes formájú
szellem és annak megnyilatkozása Apolló nevével van összekötve, a fent
jellemzett (ennek ellentéte) D.-éval. Ez az ellentét a görögök előtt is
ismeretes volt, - a modern művészeti szemléletben azonban egyenesen
alapvető megkülönböztetésként vezette be Fr. Nietzsche Die Geburt der
Tragödie c. munkája, az értelmi (ezzel a formát megőrző) és az érzelmi
(s ezzel a tartalmat hangsúlyozó) művészi eljárásra és alkotásra
vonatkozóan.
Forrás: Zenei lexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|