v. Tyndarésfiak (Tyndaridai), a két ikertestvér Kastór (lat.
Castor) és Polydeukés (lat. Pollux), Helena fitestvérei, kik egy későbbi görög
monda szerint egy tojásból keltek ki, melyet a Zeustól hattyu alakjában
megárnyékozott Léda a Taygetos hegyén szült. Maga a D. név jelentése is:
Zeusnak a fiai s erre vall a T. név is, amennyiben Tyndarés annyit jelent mint
a (villámával) sujtó (Zeus). De midőn e névnek melléknévi jelentését már nem
értették, egy Tyndarés v. Tyndareós nevü héroszt, ki Lakedaimón királya volt,
költöttek Zeus mellé. Mint a derengés, ill. szürkületi világosság istenségei
határozatlan körvonalakkal biró mitoszi alakokká váltak, kiket a görögök ezért
a régibb időkben midőn vallásuk antropomorfisztikussá kezdett válni, majd
halandóknak majd halhatatlanoknak vették. E meg nem állapodott, ingadozó,
istenségi lényegükből magyarázható a Kastór halandóságáról és a Polydeukés
halhatatlanságáról keletkezett monda, melyet még oda fejlesztettek ki, hogy azt
költötték, hogy a halandó Kastórnak a halandó Tyndarés, a halhatatlan
Polydeukésnak az olompusi főisten az atyja, és hogy Polydeukés, midőn fivére az
Aphareusfiak (Idás és Lynkeus) ellen vivott harcában a Leukippos király
leányainak elrablása alkalmával elesik, atyját arra kéré, hogy mindig Kastór
oldalán élhessen, minélfogva a D. egy nap az alvilágban, másnap az Olimpuson
élnek. A görögök tehát, midőn vallásuk már tökéletesen antropomorfisztikus
volt, megistenült héroszoknak tekintették őket, kik hitök szerint részt vettek
volt egyébként az argonauták (l. o.) menetében és a kalydóni vadászatban (l.
o.) is, s megszabadították Helenát Théseus-Peirithoosék fogságából. E
megistenült hősöket, mint a szükségből mentő, szabadító démonokat tisztelték s
ennélfogva később a kabeirokkal (l. o.) is azonosították. A Szent.-Ilona tüzét
a D.-nak tulajdonították és a hajósok hozzájuk imádkoztak veszedelemben. A
rómaiaknak is megjelentek több csatáikban, igy, mint irják, a Regillus tavánál
(496 Kr. e.) vivott ütközetben, minek emlékére a forumon nekik templomot
emeltek. Miként Démétér, ugy ők is eredetileg istenségei voltak az achájoknak
már a dórok bevándorlása előtt, s tiszteletök Lakóniából, Messzéniából és
Argoszból elterjedt Attikába, de kivált Kyrénébe és Nagy-Görögországba, sőt már
a III.sz.-ban Kr. e. az etruszkok is tisztelték Castur és Pultuc néven. Amforákon
körültekerőző kigyókkal, csillagokkal (mivel a monda a csillagok közé is
helyezte) szokták szimbolizálni; attributumuk a magos, pilosznak nevezett süveg
és a ló, melyet ábrázolásokon kantáron fogva vezetni v. megülni szoktak.
Táncokkal és lakomázásokkal szokták ünnepelni. V. ö. Furtwängler, a
Roscher-féle Ausführliches Lexikon der griech. und röm. Mythologie I. köt.
(Lipcse 1884-1886) 1154-1177. lapját.
Forrás: Pallas Nagylexikon