Dirké
(lásd a mellékelt képet), Lykos, tébai királynak felesége.
Mondájának számos változatai közül a Hyginustól ránk hagyományozott egyik
verziót adjuk. Lykosnak első felesége Antiopé (lásd o.) volt, kit Epópeus,
szikioni király elcsábít, miért Lykos nejét elüzi és elveszi Dirkét. Antiopé
ekkor Zeusnak adja meg magát és teherbe esik tőle. D. azt vélvén, hogy férje
továbbra is érintkezik A.-val, ezt elfogatja és tömlöcbe hurcoltatja. Azonban
Antiopé szülése közeledtekor Zeus segítségével megmenekül a Kithairón hegyére,
hol megszüli fiait Amphiónt (l. o.) és Zéthost, kiket pásztor nevel fel. Eddig
Hyginus. Más mondákból folytatólag kiegészíthetjük. Antiopé Epópeushoz megy
Szikionba, de Lykos Szikiont ostromolván s bevévén, Epópeust megöli s Antiopét
fogságba hurcolja. Ennek csodálatos módon sikerül felnőtt fiaihoz menekülni.
Zéthos nem ismervén rá anyjára és szökevény rabszolgának tartván, elutasítja.
Ekkor a Kithairón hegyén a nők bacchikus menetében résztvevő D. épp rája akad
és Amphión meg Zéthosnak általadja, hogy egy szilaj bikához kössék. De egy
pásztor elárulja anyjuk kilétét, mire a fiuk D.-t kötik a bikához. Ezt a
jelenetet tárgyazza a fotográfia után rézbe karcolt kép, mely a
nápolyi muzeumnak hires, farnesei bikának nevezett szoborcsoportozatát mutatja
be.
E szoborcsoportozat alkotói trallesi Apollónios (l. o.) és
Tauriskos; eredetileg Rodus szigetén állott, Augustus idejében Rómába, Asinius
Pollio birtokába került, s 1546. igen rongált állapotban találták meg Caracalla
termáiban. Michelangelo utasításai szerint restaurálták. Amphión épen szarvánál
fogja a bikát, mig Zéthos jobb kezével a szarvakra erősített kötelet fogja, a
bal kézzel pedig az Amphión lábát átfogó esdeklő D.-t készül félrerántani (a
restauráció tévedése, hogy Zéthos a bal kezével is fogja a kötelet). A
háttérben Antiopé áll, a szintérre (a Kithairón hegyére) vall a jelenetet néző
pásztor. A csoportozat rendkivül megragadó, amennyiben épp a büntetés
végrehajtásának izgató jelentét mutatja be. Már a következő pillanatban kell,
hogy a szilaj bika tovaszáguldjon áldozatával. Ezért a merev tartásu Antiopé
nyugodtsága visszataszító, valamint a kegyetlen jelenetet kényelmesen néző
pásztorfiué is, jóllehet ez utóbbi a csoportozatnak nem képezi integráló
részét. A szobor tehát inkább csak az alakok csoportosítása és a jelenet
megválasztásánál fogva megkapó.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|